Vrijdag 27 juni
Deze dag ben ik er weer op uit gegaan met de Japanse vriend met wie ik naar het aquarium was geweest. Deze keer wel met z'n tweeën. We hadden afgesproken op het station in Kamakura wat best een stukje reizen is. Het is een wat traditionelere plek met allemaal tempels en schrijnen, voor de verandering! :)
We hebben eerst een korte wandeling door de winkelstraten gemaakt waarna we gelijk ergens naar binnen zijn gegaan om te lunchen. Het was een restaurantje met gewone tafeltjes en stoelen, en met traditionele tafeltjes waar je op je knieën moest zitten. We hebben aan één van de traditionele tafeltjes gezeten en heerlijke kip-iets met rijst gegeten :D
Daarna zijn we naar de Hachimangu Shrine gelopen en heb ik weer even de toerist uitgehangen. Veel foto's gemaakt, en maar ook gelijk alles erbij! Eerst mijn lichaam gereinigd ( :'D ) met het water van de Temizuya. Dit moest volgens bepaalde stappen die me uit werden gelegd:
1. Je pakt het ehh ding, neemt er wat water mee en gooit een beetje van dat water eerst over je linkerhand.
2. Dan het dingetje in je linkerhand nemen en wat water over je rechterhand doen.
3. Dan weer dat ding in je rechterhand nemen en weer wat in je linkerhand, maar deze keer moest je je linkerhand naar je mond brengen en er wat van drinken.
4. Daarna moest je het dingetje nog één keer met water vullen en weer leegmaken zodat ie gereinigd was voor de volgende persoon, en terugleggen. Aha, interesting.
Daarna zijn we verder gegaan en heb ik mijn geluk getest bij de Omikuji. Je moest een doosje schudden ofzo en er een stokje uithalen, en op basis van een nummer (ofzo XD) dat erop staat kreeg je een fortune-briefje. Ik had goed geluk! :D
Ook waren er op het pad dat naar de schrijn toe leidde allemaal kraampjes met eten. Je had er zelfs een friet-kraampje bij! En ook wat ik heel grappig vond, een kraampje waar je 1 druif aan een stokje kon krijgen. Die druiven waren nog populair ook!
Na de schrijn hebben we eerst een lang stuk gewandeld, en daarna zijn we teruggegaan naar het station. Vanaf het station kon je een trein nemen naar een ander deel van Kamakura, waar we de Daibutsu wilden bezoeken. Het grote Boeddha beeld :D Het was na de korte treinreis nog een stukje lopen, en we moesten een kleine entree betalen maar het was wel heel erg leuk om in het echt te zien! Ik had er natuurlijk al van gehoord en er foto's van gezien, maar het was leuk om hem te bezoeken :)
We zijn ook de Boeddha nog in geweest, wat vooral één en al donker was en er hing nog een bord met oude tekst, maar voor de rest was er niet zoveel te zien. De buitenkant was natuurlijk veel interessanter.
Onderweg terug kwamen we nog langs een heel leuk musicbox-winkel. Ze hadden er allerlei soorten muziekdoosjes en ze waren zooo leuk. Daar hebben we heel lang even rondgekeken en naar alle leuke en bekende melodietjes geluisterd, en heb er nog bijna eentje meegenomen maar het stemmetje in mijn hoofd was er niet mee eens. Ze waren niet heel goedkoop, en ja wat doe ik er mee :(
We hebben hierna nog wat winkeltjes en ik heb nog omiyage (souvenirs) gehaald voor mijn huisgenootjes en docenten. Ze hadden heel veel leuke souvenir winkeltjes, en ook heel veel leuke andere winkels met onder andere kleding, hoeden en paraplu's. Ook nog even een korte stop gemaakt om een ijsje te eten, omnom!
We kwamen weer bij het station en zijn een stukje verder gelopen want blijkbaar zaten we vlak bij de zee. Daar wilde ik ook nog wel graag even heen :D Het was weer een stukje lopen maar uiteindelijk kwamen we haan bij de stinkende Tokyo'se zee. Alle Japanners zeggen altijd al dat de zee bij Tokyo echt lelijk is en de stranden vies en stinkend, en ja dat klopte ook wel. Maar het was alsnog leuk om even van het uitzicht te genieten. Toen we weer terugliepen was ik nog even nieuwsgierig naar een smal trappetje, en die gingen we omhoog. Daar bevond zich een kleine schrijn, waar iemand nog een offer had gebracht ook haha! Heerlijk rottend visje.
De Japanse vriend met wie ik was behandelt me trouwens altijd als een prinses, niet normaal! Altijd alles voor me betalen, foto's van me maken en me laten zitten als we bijvoorbeeld in de trein staan. Later bleek uit een gespreksonderwerp dat hij een vriendin heeft, en ik was stomverbaasd. Geen wonder dat hij nooit samen op de foto wilt, de geniepigerd.
Na het zien van de zee en de mini-schrijn zijn we weer rustig naar het station teruggelopen en uiteindelijk naar huis gegaan. Ik had de verkeerde trein genomen en nog een mooie omweg gemaakt ook, jee.
Zaterdag 8 juni hadden we afgesproken te gaan picknicken met de meiden van één van de clubs die zich bezighoudt met andere culturen. We hadden de meiden nog nooit ontmoet, maar waren via mail uitgenodigd. Uiteindelijk konden we niet gaan picknicken vanwege de regen, dus hebben we met z'n alle gegeten in de kantine op school.
Ze hadden allemaal super veel en lekker eten meegebracht, en ik heb mijn buikje rondgegeten terwijl we gezellig over van alles en nogwat hebben gekletst. Uiteindelijk heb ik met een paar van de meiden super lang over horror films gepraat, wat leidde tot het aan elkaar laten zien van vele vieze en enge horrorfilm-afbeeldingen.
Zondag 6 juli
Dit was de dag van één van mijn laatste lacrosse trainingen! Het was wel super leuk want een lacrosse team van een andere universiteit kwam ook met ons meedoen waardoor we met lekker veel man waren. Het was wel stikheet met een felle zon en zo'n 30 graden, maar wel heel erg leuk. We begonnen met een opwarm spelletje dat we wel vaker doen, staarten-tikkertje omg de nostalgie, en daarna de normale training oefeningen en later nog een paar kleine wedstrijdjes :D
Ook kreeg ik na de training al van iedereen een soort van afscheidscadeau omdat meerderen er vaak niet bij kunnen zijn bij de doordeweekse trainingen. Ze hadden met z'n allen een boek gemaakt met ieder een persoonlijk berichtje, en met foto's en herinneringen. Echt super lief! En één van de meiden gaf me nog een erg vroeg verjaardagscadeau, een traditionele Japanse Furoshiki! Een doek die ze gebruiken om dingen in te dragen in plaats van een tas.
Maandag 7 juli was het Tanabata, en hebben Jolanda en ik tijdens de les een wens mogen schrijven. Na de les is de docente met ons meegelopen en hebben we hem opgangen bij de rest :D
Dinsdag 8 juli was dan echt de allerlaatste lacrosse training. Wat ga ik de club en de sport missen! Na de training had ik thuis samen gegeten met mijn Unit Leader zoals we wel vaker doen aangezien we vaak rond dezelfde tijd eten. Ze had nog een lekker roombroodje wat op een enorm soesje leek met me gedeeld, en we hebben nog gezellig gepraat.
Donderdag 10 juli en Vrijdag 11 juli had ik ook leuke dingen gepland staan! Een afscheidsetentje met de lacrosse club en karaoke met onze mentoren. Alleen helaas konden deze plannen niet doorgaan door een nogal vals alarm van de tyfoon D: Hij was voorspeld donderdagavond tot vrijdagochtend in Tokyo te komen, in extreme vorm waardoor de treinen ook niet meer zouden kunnen rijden, en door de sterke wind zou het ook gevaarlijk zijn om buiten te zijn.
Nou, uiteindelijk viel het allemaal reuze mee en werd ik vrijdagochtend nog tyfoonloos wakker met een prachtige blauwe lucht en zon. Plannen verzet voor niets!
We hadden Donderdag ook onze laatste Ikebana les. De week daarvoor hadden we al wat foto's gemaakt met iedereen :)
Zaterdag 12 juli gingen de plannen gelukkig wel door! We hadden met 2 meisjes van de cultuurclub afgesproken, Ayano en Minayuri, om naar het kattencafé in Kichijouji te gaan. Het was wederom een bloedhete dag, en onderweg van het station naar het kattencafé was het steeds heerlijk om even langs een winkel of zelfs een bus te lopen omdat daar een heerlijke koele lucht vanaf kwam haha.
Het kattencafé heet Temari, en de ingang was al super snoezig. Bij binnenkomst moest je je schoenen uitdoen, een soort van desinfectie spul op je handen doen en toen mochten we naar binnen. Het was niet te vergelijken met het kattencafé in Matsumoto, echt heel anders! Het was een heel ruim café waar allemaal mensen aan tafeltjes zaten, en waar de katten vrij rondliepen. De katten hadden veel speeltjes en er was genoeg ruimte voor ze om te klimmen. Ook hadden de katten net als in Matsumoto natuurlijk een eigen privé ruimte voor als ze de mensen even zat waren.
Er zaten echt schatjes tussen! Minayuri had nog voedsel gekocht dat we aan de katten konden geven. Er waren ook katten met een bandje om hun nek, en aan die katten mochten we niks geven. Ze zeiden bij eentje dat die teveel eet en dat mensen hem daarom niks mochten geven.
Om de zoveel tijd werd er ook iets omgeroepen, en dan kwam er iemand langs met een kitten, of kregen de katten een apart speeltje om mee te spelen waar iedereen dan naar ging kijken alsof het een show was, of ze kwamen langs met een kat met een hoedje op. Arm beest, die met dat hoedje! Maar de Japanners vonden het geweldig.
Je kon er ook eten en drinken bestellen, en aangezien de Japanse dames nog niet geluncht hadden namen zij iets met curry. Jolanda bestelde een kattenpoot-café latte en ik had een heerlijke ijscoupe, wahhh die was echt heerlijk!
Toen gingen we nog door naar een gamecenter voor purikura! Twee verschillende soorten purikura photoboots uitgeprobeerd, echt super grappig xD
Van nu af aan gaan we het zeer druk krijgen aangezien de vlucht terug naar Nederland nadert! Alle komende weekenden staan volgepland met leuke dingen :D Zin innn!
Opvallende dingetjes:
- Een paar hele oude die ik steeds vergat op te schrijven:
*Ze hebben hier in Japan heel veel 'baantjes' die ze in Nederland niet hebben. Voor alle kleine pietepeuterige taken zijn wel mensen. Bijvoorbeeld als je de berg op naar school loopt. Ook al zijn het zowat alleen maar studenten van Jissen die er lopen, er staat een man om aan te geven als er een auto uit één van de zijstraatjes komt. Die man staat er ook rond de latere uurtjes als het bijna verlaten is zowat, wat een saaie baan xD Ook zijn er vaak bij warenhuizen, grote winkelcentra en zelfs gewoon bij een grote boekenwinkel mensen die in de lift staan. Die zeggen dan "we gaan omhoog / omlaag!", drukken de knopjes voor je in en kondigen aan waar je bent als de lift stopt. Uhhh ja.
* In tegenstelling tot Nederland worden hier niet echt beugels gedragen, en dat is ook wel te merken bij sommige mensen, vooral bij meisjes! Wat een scheve gebitten soms! O.o Volgens mij wordt dat hier mooi gevonden.
* De stoepen zijn hier suuuuper smal! Vandaag toen ik naar de supermarkt liep zag ik nog een vrouwtje in een automatische rolstoel die gewoon over de auto/fiets weg ging omdat ze niet op de stoep paste.
* De meeste Japanse meisjes hier willen graag zo bleek mogelijk blijven en willen niet bruin worden (wat hier letterlijk 'zwart worden' genoemd wordt. Ze lopen vaak buiten met parasols en vermijden direct zon contact zo lief mogelijk. Je kan de buitensporters er dus makkelijk uitpikken want die zijn wel poepiebruin! De meiden van de lacrosse club zijn bijvoorbeeld wel bruin, en die van de voetbalclub.
- Een paar weken terug waren een paar meisjes te laat bij lacrosse, en die moesten als straf kei veel push ups doen in de brandende zon, germ!
- We kwamen de geweeeeldige 'too early/I'm so sorry'-Fukushima-sensei nog tegen in de lift, donderdag! Wat een geweldige vent. Hij vroeg ons of we nog ergens Hentaigana hadden gezien, maar we zeiden nee. We hadden het nog niet op borden ofzo zien staan. Zijn antwoord: "I'm so sorry, it's my fault." Uhhh okeeee ? XD hoe dat zijn schuld kan zijn is ons een raadsel! Wat moesten wij een moeite doen hem niet in z'n gezicht uit te lachen.
- Voor de voor volgende week vrijdag geplande Farewell Party zijn Jolanda en ik van plan een quiz te doen over de Nederlandse onomatopee/klanknabootsingen. Die zijn heel anders dan de Japanse dus dat leek ons wel leuk. Toen we ze bespraken met onze docente deden we even een proef-overhoring, wat echt heel grappig was. Toen we 'plons' vroege, was haar eerste gok 'auw'? Als voorbeeld greep ze naar haar arm met een pijnlijk gezicht en riep "plons!". Lachen gieren brullen :'D
- We kwamen er diezelfde les ook achter dat ze niet wist dat kippen vrouwtjes zijn en hanen mannetjes. Ze keek erg verbaasd toen we dat zeiden o.O
- Ik had per ongeluk appelsap met prik uit de automaat gehaald, wist ik veel dat ze dat ook hadden :'D
- Ze hebben hier ooooveral airco. Op onze slaapkamers, in de treinen, in elk klaslokaal, in elke winkel, overal. Als we ze vertellen dat onze slaapkamer in Nederland bijvoorbeeld geen airco heeft schrikken ze zich ook kapot.











Geen opmerkingen:
Een reactie posten