donderdag 24 april 2014

Oriëntatie Club & Eerste lesweek!

Woehoe ik heb deze week veel gedaan, en wilde elke keer mijn updaten wat steeds weer niet gebeurde, dus resultaat is dat het allemaal opgestapeld werd haha! Dus hier komt de update van zondag t/m vrijdag :)

Zondag: Oriëntatie Club

Zondag stonden we op tijd op, want lieve Sieun had ons meegevraagd naar de activiteit van de Oriëntatie Club!! Niet dat ik interesse had om erbij te gaan, maar het klonk wel leuk, dus why not :D We zouden eigenlijk weer met zijn vieren gaan (de NL'ers en de Koreanen weer xD ) maar Heewon had zich verslapen... :'D Derp! Dus we gingen met z'n drieën.

We vertrokken naar het station in Hino waar we de club zouden ontmoeten. Samen zijn we verder gereisd naar Koganei. In het begin was het vooral veel lopen en gedoe om überhaupt op de locatie te komen, en het was serieus een enoooorme club! Het schijnt een samenvoeging van een aantal universiteiten te zijn, jongens en meisjes gemixt. Ik heb onderweg al met veel mensen gezellig kunnen kletsen :)

Eenmaal in het park begonnen we met rustig lunchen. We wisten niet precies waarom, maar de jongens en meisjes gingen in aparte groepen zitten, dus we voegden ons maar bij de meisjes. Wat later kwamen een paar jongens aanlopen van "wtf, waarom zitten we apart", en die kwamen bij ons zitten haha.


Na de lunch werden we in groepjes ingedeeld. De meeste groepjes waren al weer verdeeld qua geslacht, dus alleen jongens of alleen meisjes. Alleen wij kregen een gemengd groepje. Jolanda, Sieun en ik zaten bij elkaar samen met een meisje, en nog 2 jongens van de befaamde slimmeriken universiteit, de universiteit van Tokyo. 


Uiteindelijk bleef er niet veel over van het groepje... xD Ik liep samen met de jongen met de witte jas (Tomohiro), Jolanda liep samen met de andere jongen, Sieun liep met het meisje rechtsonder, en wat er met het middelste meisje gebeurd is.... merk ik nu pas dat ik daar niet echt achter was haha. 

Tomohiro heeft me goed geholpen met het leren lezen van een kompas, en hoe die toe te kunnen passen bij het kaartlezen. We hebben zo 2 routes afgelegd, en ook heel veel gekletst. Sommigen (zoals Jolanda) deden het ook rennend, maar wij op ons dode gemakje! :) 

Na het vele lopen, en vooral de lange terugweg met onnodige verdwaling waren onze voeten kapot, maar het was wel heel leuk! Jolanda, Sieun en ik hebben de dag afgesloten bijjjj... Hamazushi! Hahaha daar gingen we weer. Ons lekker volgepropt met sushi, en de dag was compleet.

Maandag: Eerste lesdag & Okonomiyaki!

Wij vierden geen Pasen :o Maandag begonnen we eiiiindelijk met onze lessen. Zoals ons al verteld was kregen we maar met z'n tweetjes les, wat een luxe! De eerste les begon als een gezellig klets-uurtje. We leerden de docente kennen en praatten over onze interesses. Daarna kregen we een soort van kanji herhalingstoets. Ik was eerst wel bezorgd omdat we al zo lang geen les meer hebben en dat het misschien weggezakt zou kunnen zijn, maar het ging gelukkig goed! Hij was zelfs leuk. Erg grappige opgaven zaten ertussen. 

Om 18:00 had ik afgesproken met de Lacrosse club, want ze hadden me uitgenodigd om mee okonomiyaki te gaan eten. Om 18:00 ontmoette ik de meiden die ook vanaf Hino gingen op school, en toen liepen we samen naar het station. Op de heenweg weer erg veel met ze gepraat, en in de trein vroegen ze me zelfs of ik Engels met ze wilde praten zodat ze konden oefenen. Dat was dus dikke lol, want Japanners en Engels... XD Het was wel erg schattig, ze deden erg hun best! 

We gingen naar Kichijoji, een paar haltes verder. Daar ontmoetten we de rest van de club en de geïnteresseerde eerstejaars op het station, en toen gingen we met z'n allen naar het restaurant. Het was mijn eerste keer naar een okonomiyaki restaurant! Ik zat aan een tafeltje met een heel schattig meisje, een hele vrolijke en een droogkloot, de droogkloot is echt geweldig.



Okonomiyaki is een soort van Japanse hartige pannenkoek waar ze letterlijk van alles op kunnen gooien. Je hebt allerlei soorten versies. Het was all you can eat dus we konden zoveel bestellen als we wilden. Wat je bestelt is een kommetje met het beslag en de door jou gekozen ingrediënten. Dan kan je de okonomiyaki zelf op de plaat klaarmaken. Het omdraaien was best lastig, ik heb het één keer geprobeerd en het daarna maar steeds aan de rest overgelaten. Alhoewel... niemand kon het echt geweldig :'D 


Ze hadden er ook monjayaki (de wat vloeibaardere versie van okonomiyaki), en dat had ik nog nooit gehad, dus was leuk om eindelijk een keer te proberen. Het was super lekker! :) Het mengsel werd net als okonomiyaki op de plaat bereid, en we aten het er vanaf met een spateltje. Aan het einde maakten we nog een groepsfoto, en ging iedereen naar huis. Ik reisde samen met iedereen die ook in Hino woont. We hebben zoveel zitten kletsen dat we zelfs bijna vergaten uit te stappen in Hino, dat ging maar net goed xD



Dinsdag: Tweede lesdag 

Ook Dinsdag hadden we weer een lekker korte lesdag. Het was wel weer een hele leuke les! Een andere docente dan Maandag, maar dezelfde die we hadden voor ons mondeling. De rest van de dag heb ik niet heel erg veel bijzonders gedaan. Huiswerk gemaakt en drama gekeken :D 

Woensdag: Uitreiking beurs & shoppen!

We moesten deze dag in net pak naar school, want er stond een kleine ceremonie gepland. Omdat we elke week naar Shibuya moeten reizen voor lessen op de campus daar, kregen we een beurs om de reiskosten te vergoeden. We hadden niet verwacht dat ze het op deze manier wilden geven. 

Met alle uitwisselingsstudenten bij elkaar moesten we naar het kantoor van het hoofd van de universiteit. Daar kwamen plots ook allemaal andere mannen, en werd heel formeel het geld in een envelopje aan ons uitgereikt. Awkward foto's volgen later denk ik, want ja die werden er ook gemaakt xD 

Na de ceremonie ging ik samen met een paar andere uitwisselingsstudenten wat eten in de kantine, en daarna naar de les. Was natuurlijk weer een leuke les. Ik kreeg nog bijna een lachbui toen een onderdeel van mijn pen op de grond viel en de docente haar hoofd stootte toen ze het voor me opraapte. Super zielig maar toch ontsnapte de lachbui bijna! Heb hem op het nippertje binnen kunnen houden.

Toen de les afgelopen was moest ik gauw door want ik had afgesproken met een meisje van Lacrosse om samen te gaan winkelen. Ze wilde me namelijk helpen met sportkleren en schoenen kopen :D We liepen elkaar eventjes mis, maar al gauw vonden we elkaar en liepen we naar het station. We gingen naar Hachioji, hier was ik nog niet geweest. Leuke plaats met leuke winkels en warenhuizen. Enorme warenhuizen!


We gingen één van de hoge gebouwen in, waar bovenin een sportwinkel zat. Daar heb ik mijn sportschoenen en kleren gekocht. Het duurde even, maar na veel getwijfel had ik alles bij elkaar voor niet al te duur :) Hierna zijn we nog verder gaan winkelen want Nori-chan wilde graag schoenen, en ik wilde nog haar elastiekjes kopen. We kwamen ook in een enorm warenhuis waar de versieringen voor 5 mei, Kodomo no Hi (Nationale Kinderdag) al hingen.


We hebben dus de rest van de middag verder geshopt, en rond een uur of half 6 gingen we terug naar Hino. Nori-chan zou iemand op het station ontmoeten, dus ik ging zelf terug. Toen ik het station uitliep had ik best wel pijnlijke voeten omdat ik nog altijd mijn hoge hakken aan had. En ik had hele erge honger, en het verleidelijke bekende restaurantje staarde me aan. Dus ik ben daar naar binnen geklost om mijn favoriet te eten, Katsudon. Omdat ik nog altijd in pak was, en alleen even snel ging eten leek ik net een bedrijfsvrouw, dus dat was wel grappig. Toen ik gegeten had en weer energie had ben ik de berg op gesjokt naar huis. 

Donderdag: Eerste lesdag in Shibuya & Bloemschikken

Vanochtend liepen Jolanda, Sieun en ik weer met z'n drietjes naar het station. We hebben dezelfde lestijden, dus we konden samen naar Shibuya reizen. Gelukkig viel het allemaal reuze mee, en was de trein zelfs rustig en konden we zitten. Ook het overstappen en de wandeling naar de universiteit viel mee! En toen kwamen we daar... wauw :'D Wat een universiteit. Wel 15 verdiepingen, luxe liften en roltrappen, alles prachtig nieuw, een grote kantine met een bakkerij en een Convenient Store, en geweldig uitzicht vanuit de wc's. Het leek wel een enorm warenhuis.






De eerste les was hilarisch. We kregen les van een Japanner in het Engels, en jaaa dat was dus Engrish. Erg grappig, maar hij deed zo zijn best. Echt een hele leuke en lieve man, en hele leuke les. Heb wel alweer een paar keer lachbui moeten inhouden. Vooral aan het begin toen ik moest wennen aan zijn Engrish, en toen me opviel dat hij net als Jacob Dubbel heel veel herhaalt. Het was zo grappig. Een hele les lang naar Engrish luisteren is wel best vermoeiend... Ik had hem bijna gevraagd om gewoon Japans te praten want zelfs dat is makkelijker te begrijpen dan zijn Engels, maar hij deed zo zijn best. En het is de bedoeling dat de les in het Engels is, dus ja.... XD 

Na dit lesuur gingen we eten in de kantine. Het was lunchpauze dus dat betekende.... DRUKTE. We konden niks in de kantine halen, want het was te druk. We konden ook niks bij de Convenient Store halen, te druk. Bij de bakkerij stond wel maar een klein rijtje, dus hebben we daar lekkere lunch gehaald, en samen met Sieun gegeten.


De kantine was op de 9e verdieping, en na de pauze moest ik weer terug naar de 15e verdieping voor mijn Language Support les. Jolanda had ergens anders. We hadden het een beetje druk met toeristje spelen in de kantine en bij de wc's, en voor we het wisten moesten we al naar ons lokaal. De lift deed er een eeuwigheid over om naar boven te komen, hij bleef maar vast zitten op B1 en ik stond op de 9e verdieping te wachten zodat ik naar de 15 verdieping kon. Ik was onderhand al 5 minuten te laat, en de lift kwam nog steeds niet. Dus ben ik maar de trappen op gerend naar de 15e verdieping. Na al mijn gehaast bleek dat de docente ook te laat was! Ze kwam zelfs later aan dan mij.

Ik dacht dat onze privé-lessen niet priveër konden worden, maar dat kan dus wel. Want we hebben deze les dus met 1 docente per persoon. Mijn docente is heel jong, en schijnt ook ondertussen nog te studeren. Ook op Jissen! Dus ze is op deze universiteit zowel student als docent.

Het was vooral weer gezellig kletsen, elkaar leren kennen en over van alles en nogwat praten. Later had ze een grammatica testje voor me.. Ze zei het al, dit is misschien wat makkelijk, maar het was echt een ei van een toetsje. Jaar 1 stof, geloof ik ? Met plaatjes, en "wat is diiiit?", wat ik dan in het Japans moest schrijven. En dan van die heeeele makkelijke dingen haha. Achja, ik was hier dus ook al gauw mee klaar en kon toen weer lekker verder kletsen met haar. 

Na school ben ik zelf teruggereisd naar Hino want Jolanda moest nog naar Shinjuku. Deze keer moest ik wel de hele tijd staan, maarja, laat ik daar maar aan wennen. Om 18:00 begon onze les bloemschikken in Hino weer, dus daarvoor was het even uitrusten en eten. 

De les kwam een beetje langzaam op gang omdat ze nog van alles moesten voorbereiden en halen (ik hoop dat dit de volgende keer beter voorbereid is xD ), dus het duurde even voordat we eindelijk konden beginnen. Het was wel erg leuk! :) Ik heb dus mijn eerste bloemstukje in elkaar geflanst. 


Thuis even wat opgeruimd in de gezamenlijke ruimte. En Manami had net Kabocha pudding gemaakt en me een schaaltje gegeven, omnomnom!  Dat was de drukke donderdag dan :D 

Morgen hebben we vrij, dus ga ik lekker rustig aan doen en wat studeren! :) 

Opvallende dingetjes:

- Al een heeeele oude, basically vanaf dag 1 zowat al, maar woensdag in Hachioji kreeg ik er zoveel in mijn handen gedrukt dat ik het wel even kwijt moet. In Japan delen ze altijd overal tissues uit! Net als in Nederland zijn er ook wel die gewoon reclame flyers uitdelen, maar hier in Japan is het en altijd, en ook heel vaak dat het geen flyers zijn maar tissues met reclame op de verpakking. Nori-chan zei dat het is omdat Japanners vaak tissues gebruiken vergeleken met buitenlanders.
- In Nederland viel het me nooit op, maar hier in Japan heb ik het al regelmatig gehoord. Ik heb een ring van mama gekregen (vorig jaar?), en die draag ik altijd. Maar het lijkt hierdoor heel erg dat ik verloofd of getrouwd ben. Dus heel veel meisjes hier vragen verbaasd of ik getrouwd ben of verloofd ben ! 
- De nog steeds opvallende populariteit van Frozen! Let it go everywheeere. 
- Iemand in een huis vlak bij onze dormitory speelt like elke dag piano, en heel mooi! Je hoort het heel goed vanaf buiten.
- Woensdag bij de ceremonie waren Sieun, Jolanda en ik de enigen in pak! De rest had schijt. We vroegen waarom ze normale kleren aanhadden, maar ze hadden geen pak zeiden ze. En het zag er niet naar uit dat ze erg hun best gedaan hadden om er alsnog netjes uit te zien in hun korte rokjes, broekjes en spijkerbroek haha.