donderdag 24 april 2014

Oriëntatie Club & Eerste lesweek!

Woehoe ik heb deze week veel gedaan, en wilde elke keer mijn updaten wat steeds weer niet gebeurde, dus resultaat is dat het allemaal opgestapeld werd haha! Dus hier komt de update van zondag t/m vrijdag :)

Zondag: Oriëntatie Club

Zondag stonden we op tijd op, want lieve Sieun had ons meegevraagd naar de activiteit van de Oriëntatie Club!! Niet dat ik interesse had om erbij te gaan, maar het klonk wel leuk, dus why not :D We zouden eigenlijk weer met zijn vieren gaan (de NL'ers en de Koreanen weer xD ) maar Heewon had zich verslapen... :'D Derp! Dus we gingen met z'n drieën.

We vertrokken naar het station in Hino waar we de club zouden ontmoeten. Samen zijn we verder gereisd naar Koganei. In het begin was het vooral veel lopen en gedoe om überhaupt op de locatie te komen, en het was serieus een enoooorme club! Het schijnt een samenvoeging van een aantal universiteiten te zijn, jongens en meisjes gemixt. Ik heb onderweg al met veel mensen gezellig kunnen kletsen :)

Eenmaal in het park begonnen we met rustig lunchen. We wisten niet precies waarom, maar de jongens en meisjes gingen in aparte groepen zitten, dus we voegden ons maar bij de meisjes. Wat later kwamen een paar jongens aanlopen van "wtf, waarom zitten we apart", en die kwamen bij ons zitten haha.


Na de lunch werden we in groepjes ingedeeld. De meeste groepjes waren al weer verdeeld qua geslacht, dus alleen jongens of alleen meisjes. Alleen wij kregen een gemengd groepje. Jolanda, Sieun en ik zaten bij elkaar samen met een meisje, en nog 2 jongens van de befaamde slimmeriken universiteit, de universiteit van Tokyo. 


Uiteindelijk bleef er niet veel over van het groepje... xD Ik liep samen met de jongen met de witte jas (Tomohiro), Jolanda liep samen met de andere jongen, Sieun liep met het meisje rechtsonder, en wat er met het middelste meisje gebeurd is.... merk ik nu pas dat ik daar niet echt achter was haha. 

Tomohiro heeft me goed geholpen met het leren lezen van een kompas, en hoe die toe te kunnen passen bij het kaartlezen. We hebben zo 2 routes afgelegd, en ook heel veel gekletst. Sommigen (zoals Jolanda) deden het ook rennend, maar wij op ons dode gemakje! :) 

Na het vele lopen, en vooral de lange terugweg met onnodige verdwaling waren onze voeten kapot, maar het was wel heel leuk! Jolanda, Sieun en ik hebben de dag afgesloten bijjjj... Hamazushi! Hahaha daar gingen we weer. Ons lekker volgepropt met sushi, en de dag was compleet.

Maandag: Eerste lesdag & Okonomiyaki!

Wij vierden geen Pasen :o Maandag begonnen we eiiiindelijk met onze lessen. Zoals ons al verteld was kregen we maar met z'n tweetjes les, wat een luxe! De eerste les begon als een gezellig klets-uurtje. We leerden de docente kennen en praatten over onze interesses. Daarna kregen we een soort van kanji herhalingstoets. Ik was eerst wel bezorgd omdat we al zo lang geen les meer hebben en dat het misschien weggezakt zou kunnen zijn, maar het ging gelukkig goed! Hij was zelfs leuk. Erg grappige opgaven zaten ertussen. 

Om 18:00 had ik afgesproken met de Lacrosse club, want ze hadden me uitgenodigd om mee okonomiyaki te gaan eten. Om 18:00 ontmoette ik de meiden die ook vanaf Hino gingen op school, en toen liepen we samen naar het station. Op de heenweg weer erg veel met ze gepraat, en in de trein vroegen ze me zelfs of ik Engels met ze wilde praten zodat ze konden oefenen. Dat was dus dikke lol, want Japanners en Engels... XD Het was wel erg schattig, ze deden erg hun best! 

We gingen naar Kichijoji, een paar haltes verder. Daar ontmoetten we de rest van de club en de geïnteresseerde eerstejaars op het station, en toen gingen we met z'n allen naar het restaurant. Het was mijn eerste keer naar een okonomiyaki restaurant! Ik zat aan een tafeltje met een heel schattig meisje, een hele vrolijke en een droogkloot, de droogkloot is echt geweldig.



Okonomiyaki is een soort van Japanse hartige pannenkoek waar ze letterlijk van alles op kunnen gooien. Je hebt allerlei soorten versies. Het was all you can eat dus we konden zoveel bestellen als we wilden. Wat je bestelt is een kommetje met het beslag en de door jou gekozen ingrediënten. Dan kan je de okonomiyaki zelf op de plaat klaarmaken. Het omdraaien was best lastig, ik heb het één keer geprobeerd en het daarna maar steeds aan de rest overgelaten. Alhoewel... niemand kon het echt geweldig :'D 


Ze hadden er ook monjayaki (de wat vloeibaardere versie van okonomiyaki), en dat had ik nog nooit gehad, dus was leuk om eindelijk een keer te proberen. Het was super lekker! :) Het mengsel werd net als okonomiyaki op de plaat bereid, en we aten het er vanaf met een spateltje. Aan het einde maakten we nog een groepsfoto, en ging iedereen naar huis. Ik reisde samen met iedereen die ook in Hino woont. We hebben zoveel zitten kletsen dat we zelfs bijna vergaten uit te stappen in Hino, dat ging maar net goed xD



Dinsdag: Tweede lesdag 

Ook Dinsdag hadden we weer een lekker korte lesdag. Het was wel weer een hele leuke les! Een andere docente dan Maandag, maar dezelfde die we hadden voor ons mondeling. De rest van de dag heb ik niet heel erg veel bijzonders gedaan. Huiswerk gemaakt en drama gekeken :D 

Woensdag: Uitreiking beurs & shoppen!

We moesten deze dag in net pak naar school, want er stond een kleine ceremonie gepland. Omdat we elke week naar Shibuya moeten reizen voor lessen op de campus daar, kregen we een beurs om de reiskosten te vergoeden. We hadden niet verwacht dat ze het op deze manier wilden geven. 

Met alle uitwisselingsstudenten bij elkaar moesten we naar het kantoor van het hoofd van de universiteit. Daar kwamen plots ook allemaal andere mannen, en werd heel formeel het geld in een envelopje aan ons uitgereikt. Awkward foto's volgen later denk ik, want ja die werden er ook gemaakt xD 

Na de ceremonie ging ik samen met een paar andere uitwisselingsstudenten wat eten in de kantine, en daarna naar de les. Was natuurlijk weer een leuke les. Ik kreeg nog bijna een lachbui toen een onderdeel van mijn pen op de grond viel en de docente haar hoofd stootte toen ze het voor me opraapte. Super zielig maar toch ontsnapte de lachbui bijna! Heb hem op het nippertje binnen kunnen houden.

Toen de les afgelopen was moest ik gauw door want ik had afgesproken met een meisje van Lacrosse om samen te gaan winkelen. Ze wilde me namelijk helpen met sportkleren en schoenen kopen :D We liepen elkaar eventjes mis, maar al gauw vonden we elkaar en liepen we naar het station. We gingen naar Hachioji, hier was ik nog niet geweest. Leuke plaats met leuke winkels en warenhuizen. Enorme warenhuizen!


We gingen één van de hoge gebouwen in, waar bovenin een sportwinkel zat. Daar heb ik mijn sportschoenen en kleren gekocht. Het duurde even, maar na veel getwijfel had ik alles bij elkaar voor niet al te duur :) Hierna zijn we nog verder gaan winkelen want Nori-chan wilde graag schoenen, en ik wilde nog haar elastiekjes kopen. We kwamen ook in een enorm warenhuis waar de versieringen voor 5 mei, Kodomo no Hi (Nationale Kinderdag) al hingen.


We hebben dus de rest van de middag verder geshopt, en rond een uur of half 6 gingen we terug naar Hino. Nori-chan zou iemand op het station ontmoeten, dus ik ging zelf terug. Toen ik het station uitliep had ik best wel pijnlijke voeten omdat ik nog altijd mijn hoge hakken aan had. En ik had hele erge honger, en het verleidelijke bekende restaurantje staarde me aan. Dus ik ben daar naar binnen geklost om mijn favoriet te eten, Katsudon. Omdat ik nog altijd in pak was, en alleen even snel ging eten leek ik net een bedrijfsvrouw, dus dat was wel grappig. Toen ik gegeten had en weer energie had ben ik de berg op gesjokt naar huis. 

Donderdag: Eerste lesdag in Shibuya & Bloemschikken

Vanochtend liepen Jolanda, Sieun en ik weer met z'n drietjes naar het station. We hebben dezelfde lestijden, dus we konden samen naar Shibuya reizen. Gelukkig viel het allemaal reuze mee, en was de trein zelfs rustig en konden we zitten. Ook het overstappen en de wandeling naar de universiteit viel mee! En toen kwamen we daar... wauw :'D Wat een universiteit. Wel 15 verdiepingen, luxe liften en roltrappen, alles prachtig nieuw, een grote kantine met een bakkerij en een Convenient Store, en geweldig uitzicht vanuit de wc's. Het leek wel een enorm warenhuis.






De eerste les was hilarisch. We kregen les van een Japanner in het Engels, en jaaa dat was dus Engrish. Erg grappig, maar hij deed zo zijn best. Echt een hele leuke en lieve man, en hele leuke les. Heb wel alweer een paar keer lachbui moeten inhouden. Vooral aan het begin toen ik moest wennen aan zijn Engrish, en toen me opviel dat hij net als Jacob Dubbel heel veel herhaalt. Het was zo grappig. Een hele les lang naar Engrish luisteren is wel best vermoeiend... Ik had hem bijna gevraagd om gewoon Japans te praten want zelfs dat is makkelijker te begrijpen dan zijn Engels, maar hij deed zo zijn best. En het is de bedoeling dat de les in het Engels is, dus ja.... XD 

Na dit lesuur gingen we eten in de kantine. Het was lunchpauze dus dat betekende.... DRUKTE. We konden niks in de kantine halen, want het was te druk. We konden ook niks bij de Convenient Store halen, te druk. Bij de bakkerij stond wel maar een klein rijtje, dus hebben we daar lekkere lunch gehaald, en samen met Sieun gegeten.


De kantine was op de 9e verdieping, en na de pauze moest ik weer terug naar de 15e verdieping voor mijn Language Support les. Jolanda had ergens anders. We hadden het een beetje druk met toeristje spelen in de kantine en bij de wc's, en voor we het wisten moesten we al naar ons lokaal. De lift deed er een eeuwigheid over om naar boven te komen, hij bleef maar vast zitten op B1 en ik stond op de 9e verdieping te wachten zodat ik naar de 15 verdieping kon. Ik was onderhand al 5 minuten te laat, en de lift kwam nog steeds niet. Dus ben ik maar de trappen op gerend naar de 15e verdieping. Na al mijn gehaast bleek dat de docente ook te laat was! Ze kwam zelfs later aan dan mij.

Ik dacht dat onze privé-lessen niet priveër konden worden, maar dat kan dus wel. Want we hebben deze les dus met 1 docente per persoon. Mijn docente is heel jong, en schijnt ook ondertussen nog te studeren. Ook op Jissen! Dus ze is op deze universiteit zowel student als docent.

Het was vooral weer gezellig kletsen, elkaar leren kennen en over van alles en nogwat praten. Later had ze een grammatica testje voor me.. Ze zei het al, dit is misschien wat makkelijk, maar het was echt een ei van een toetsje. Jaar 1 stof, geloof ik ? Met plaatjes, en "wat is diiiit?", wat ik dan in het Japans moest schrijven. En dan van die heeeele makkelijke dingen haha. Achja, ik was hier dus ook al gauw mee klaar en kon toen weer lekker verder kletsen met haar. 

Na school ben ik zelf teruggereisd naar Hino want Jolanda moest nog naar Shinjuku. Deze keer moest ik wel de hele tijd staan, maarja, laat ik daar maar aan wennen. Om 18:00 begon onze les bloemschikken in Hino weer, dus daarvoor was het even uitrusten en eten. 

De les kwam een beetje langzaam op gang omdat ze nog van alles moesten voorbereiden en halen (ik hoop dat dit de volgende keer beter voorbereid is xD ), dus het duurde even voordat we eindelijk konden beginnen. Het was wel erg leuk! :) Ik heb dus mijn eerste bloemstukje in elkaar geflanst. 


Thuis even wat opgeruimd in de gezamenlijke ruimte. En Manami had net Kabocha pudding gemaakt en me een schaaltje gegeven, omnomnom!  Dat was de drukke donderdag dan :D 

Morgen hebben we vrij, dus ga ik lekker rustig aan doen en wat studeren! :) 

Opvallende dingetjes:

- Al een heeeele oude, basically vanaf dag 1 zowat al, maar woensdag in Hachioji kreeg ik er zoveel in mijn handen gedrukt dat ik het wel even kwijt moet. In Japan delen ze altijd overal tissues uit! Net als in Nederland zijn er ook wel die gewoon reclame flyers uitdelen, maar hier in Japan is het en altijd, en ook heel vaak dat het geen flyers zijn maar tissues met reclame op de verpakking. Nori-chan zei dat het is omdat Japanners vaak tissues gebruiken vergeleken met buitenlanders.
- In Nederland viel het me nooit op, maar hier in Japan heb ik het al regelmatig gehoord. Ik heb een ring van mama gekregen (vorig jaar?), en die draag ik altijd. Maar het lijkt hierdoor heel erg dat ik verloofd of getrouwd ben. Dus heel veel meisjes hier vragen verbaasd of ik getrouwd ben of verloofd ben ! 
- De nog steeds opvallende populariteit van Frozen! Let it go everywheeere. 
- Iemand in een huis vlak bij onze dormitory speelt like elke dag piano, en heel mooi! Je hoort het heel goed vanaf buiten.
- Woensdag bij de ceremonie waren Sieun, Jolanda en ik de enigen in pak! De rest had schijt. We vroegen waarom ze normale kleren aanhadden, maar ze hadden geen pak zeiden ze. En het zag er niet naar uit dat ze erg hun best gedaan hadden om er alsnog netjes uit te zien in hun korte rokjes, broekjes en spijkerbroek haha. 















zaterdag 19 april 2014

Food Blog: Huidige Update!

Oyakodon
-------------------
Ik heb het thuis al wel eens gemaakt, en ik had het nog nooit in zo'n soort bakje gezien, maar het was mecha oishii! Erg lekker dus :D Het is rijst met daarbovenop kip met ei in een soort van sausje dat wat meer smaak toevoegt. Nom!


Zoete aardappel
--------------------------
Hebben we die in Nederland ook, vast wel? Het ziet er zo heel vies uit haha, maar het is echt heel lekker. Ik heb het geleerd van Manami. Je doet ze in de magnetron, en daarna kan je het vel loshalen en de aardappel eruit eten. Erg lekker als lunch of gewoon als snack! :) 


Sakura mochi
-----------------------
Laat ik heel netjes zeggen dat ik lekkerdere mochi gehad heb. Deze hadden we gekregen van een huisgenootje en ik vond hem er wel lekker uitzien, maarja. Hij was mehh. Gauw toch maar weer andere mochi proberen :D 


Jissen lunch
---------------------
Geen idee hoe ze dit noemden. Het was hamburger met kool, ei en rijst. Verrassend lekkere combinatie! En zat daarna ook goed vol. Het bordje fruit was wel zielig :P Maar wel lekker!


Donuts !
----------------
Deze had Heewon voor ons meegebracht! Omdat Manami ze allemaal in stukjes had gesneden konden we van alles wat proeven. Het kuiken had een soort van koffie-achtige vulling, die was echt heel lekker! Die rechtsboven en rechtsonder waren redelijk normaal met soort suikerlaagje maar die waren toch wel één van de lekkerste! 


Chocolade nootjes
------------------------------
Deze had ik gekregen van mijn huisgenootje! Ze waren zo op, dus dat zegt al genoeg haha. Maar wederom.. weinig!! Dan denk je oh in dit doosje zal wel veel zitten, en dan maak je het doosje en dan zit er een zakje in waar het zielige aantal chocolaatjes in zit. Achja :D 


O'zack naturel chips
----------------------------------
Woeeh dit was hele lekkere chips! Niet vergelijkbaar met de Lays naturel chips, of überhaupt met de naturel chips van Nederland want het smaakte heel anders. Maar het was wel super lekker. Ik haal hem ook altijd bij de 100 yen shop waar hij ook helemaal niet duur is ^^


Okinawa-salade
--------------------------
De salade die we gratis kregen toen we cocktails gingen drinken. De salade zag er heel plain uit, maar er zat hele lekkere dressing overheen, en de kip was ook erg lekker.


Groentesticks
------------------------
Ondanks de prachtige plaatjes op de voorkant proefde ik weinig van de groenten, maar het was wel erg lekkere neutrale chips! En voor de verandering zat deze zak best vol hihi! Die haal ik zeker wel vaker.


Rampen-oefening & Lacrosse! ^^

Zooo, en we zijn weer zo ongeveer een weekje verder :) We hadden nog geen les dus ik moet toegeven dat ik stiekem best veel gerelaxed heb, maar ik heb ook het één en ander aan school gedaan.

Maandag ben ik naar het postkantoor geweest en heb ik een brief met een kleinigheidje op de post gedaan voor mama. Het is bijna moederdag he? :D Ik was er zelf naartoe gelopen, en toevallig op hetzelfde moment kwam Jolanda het postkantoor binnenwandelen. Zelfs als we niks afspreken gebeurt dat dan weer haha! Dus dat was even grappig. Ook gelijk wat postzegels gekocht voor de volgende keer. Daarna ben ik wat boodschapjes gaan doen, en heb ik (merk ik nu net) ook mijn vorige blog geschreven haha. Ik had toen nog niks geschreven over mijn post naar mama omdat het een verrassing moest zijn :3

Dinsdag zijn we dus weer terug naar Shinjuku gegaan voor ons simkaartengedoe. We waren weer lekker de irritante Gaijins, en ze moest het bedrijf weer bellen want volgens mij geloofde ze er niks van dat we een Docomo medewerker hadden laten bellen, en dat er gezegd was dat we ons geld terug konden krijgen. Nou na heeel veel bellen bleek dat dus wel te kunnen (yeahhh) dus hebben we een nieuwe simkaart gekocht, en deze kon ik wel activeren! Ik heb nu dus eindelijk overal internet op mijn telefoon, en ben dus overal bereikbaar :)

Woensdag sloeg ik net bijna over met typen haha. Die dag hadden we ons mondeling >.< Het was een doodnormaal gesprek + een roleplay, en ja ik heb hier en daar wel een beetje gederpt. Ik was zo stom om over dingen te beginnen die ik helemaal niet uitleggen in het Japans, en uiteraard had ik kunnen verwachten dat ze zou vragen "Wat is dat dan? Hoe zit dat in elkaar? Waar gaat dat over?", en ja op die manier kletste ik mezelf soms een beetje vast. Aan het einde was ze enthousiast en zei ze "Jouzu deshita!" ("Het ging goed!") maar ik was er heilig van overtuigd dat ze dat zei om me te troosten na al die awkward silences en mijn prachtige Japanse gebrabbel.

En ik had sinds de Pinokkio-attractie in Disneyland al heeel erg zin om Pinokkio te kijken maar dan wel in het Nederlands met de vertrouwde stemmen voor de extra nostalgie. Savannah hielp me uit de brand en downloadde hem voor me (ik durf hier geen torrents te downloaden door de strenge anti-download regels?!XD), en stuurde hem via de mail. Dus ik heb die avond Pinokkio gekeken :D

Donderdag was de dag dat alle clubs nieuwe leden konden werven. Voor het eerst viel het niet op dat Jissen een vrouwenuniversiteit was, want er liepen ook overal jongens rond om mee te helpen met flyeren voor hun clubs. We zijn eerst even in de kantine wezen eten, en deze keer koos ik voor curry. Hij was gelukkig niet te pittig en erg lekker! :) Tijdens het eten keken we alvast een beetje toe hoe clubs in de kantine aan het flyeren waren en kregen zelf ook het een en ander in onze handen geduwd.



Uiteindelijk kwamen we bij de Lacrosse club waarvan de meisjes me Maandag aanzagen voor een Japanse student. Sinds die dag was ik ze nog wat vaker tegengekomen en elke keer zwaaiden ze want ze herkende me gelijk :'D Ondanks dat ik voor dat ik hier kwam had bedacht dat ik zeker niet bij een sportclub wilde trok deze club me toch wel gelijk aan. Het is een hele leuke groep meiden en de sport is ook iets heel nieuws voor me. Ik had nog nooit zo'n stick in mijn handen gehad dus ik vroeg me af of ik het überhaupt zou kunnen, dus één meisje ging even met me oefenen de bal naar elkaar over te spelen met behulp van de stick. Dit ging niet heel slecht!

Daarna mocht ik proberen snoep te winnen door de bal tegen kartonnen getallen de schieten in de goal. Ik heb 2x geraakt en kreeg 2 zakjes snoep mee :D Met mijn winst op zak verder gelopen en opzoek gegaan naar de Manga Club want daar was ik ook wel benieuwd naar. We kwamen onderweg Kana nog tegen yayy! Ze hadden er heeeel veel clubs maar het duurde een tijdje voor we de Manga Club vonden, daar waren we blijkbaar een keer straal voorbij gelopen. Deze leek ook wel gezellig maar voor mij nog steeds niet gezelliger dan de lacrosse club.


Eenmaal weer thuis heb ik alle flyers tevoorschijn gehaald en bedacht ik me wat me nou echt leuk leek. Je had zoveel keuzes! Je had verder nog de acapella-club, de boogschiet-club, de kimono-club, de foto-club, de kunst-club, heel veel soorten muziekclubs, de volleybalclub, de voetbalclub, de badmintonclub, de kookclub, de blaasinstrumentenclub, de musicalclub, de festival-organisatie-club, de feest-organisatie-club, de Japans-les-geef-club (ze vroegen ons en we waren like... beetje arrogant om als buitenlander andere buitenlanders Japans te gaan lerenn. Ok doei xD), de geurenclub (?!?! heel apart), de balroomdance-club, de otaku-club (cosplay/anime kijken enz.), de filmclub, de knutselclub en ja nu hou ik ermee op.  



Uiteindelijk besloot ik toch om terug te lopen naar het veld van de Lacrosse spelers om te kijken of ze er nog waren. En ze waren er nog! Ik heb me daar opgegeven voor hun kennismakingsactiviteiten. Gisteren heb ik weer een chilldagje gehad. Het was ook erg slecht weer (super koud en regenachtig ineens!) dus ik ben lekker binnen gebleven en heb maar wat aan mijn Kanji en KLV gedaan. 's Avonds heb ik eindelijk met Saffie geskyped en het was gelijk dolle pret. 



Vanochtend moesten we vroeg opstaan want... we gingen naar de Tachikawa Bosaikan. Hier leer je om te gaan met rampen zoals aardbevingen, brand etc. We waren met z'n vijven, mijn Unit Leader Manami, Jolanda, en Sieun en Heewon (de Koreanen). Ik had dit al een keer op Vera haar blog gelezen van toen zij er was, dus ik wist al wel een beetje wat ik kon verwachten. Ik wist alleen nog niet zeker of ik het leuk ging vinden xD Maar het was wel leuk! Ook al hoort het in het echt niet leuk te zijn. 

We begonnen bij een aardbeving simulator, gingen daarna verder naar het rookdoolhof, moesten toen leren wat te doen als iemands hart stilstaat, en we leerden een brand te blussen. De aardbeving simulator was best eng, ik kan het me niet voorstellen dat zoiets echt zou gebeuren xD 





Dusss vandaag ook weer geleerd hoe een aardbeving voelt, wat je wel en niet moet doen in het geval van rook, dat spuiten met een blusser leuk is en dat mensen die door mij gered moeten worden doomed zijn. Aan het eind hadden ze ook allemaal telefoons waar je kon oefenen hoe je 119番 (de Japanse 112) moet bellen en wat je moet zeggen.


Daarna konden we weer gaan en splitsten we op toen we weer op het station waren. Manami ging namelijk naar haar oma, Sieun wilde naar de 100 yen shop, Heewon liep achter Sieun aan en Jolanda en ik gingen terug naar Hino. Ik had namelijk afgesproken met de lacrosse club voor hun eerste kennismakingsactiviteit, dus ik wilde gauw terug. Jolanda moest even haar Suica opladen en daarna zijn we vlug de trein in gehopt. We kwamen daar heel toevallig Heewon tegen die toch besloten had om weer terug te gaan. Even later bleek dat we alledrie enorm aan het derpen waren want we stonden in de verkeerde trein. We dachten nog toen we Heewon tegenkwamen van oohh dan zitten we zeker goed (we hadden namelijk al een beetje onze twijfels), maar nee. Dus we moesten de volgende halte er vlug uit, weer terug naar Tachikawa en daar de goede trein richting Hino nemen. 

Ondanks de klunzige vertraging was ik alsnog ruim op tijd. Ik heb nog een stukje drama gekeken (Bride of the Century) en ben daarna naar de afgesproken plaats gegaan. De lacrosse club was er al, en we gingen met z'n allen picknicken. Ze hadden allemaal zelfgemaakt eten meegebracht en het was erg lekker! 


Na lekker gegeten en gezellig gekletst te hebben gingen ze alles klaarzetten voor een proef-wedstrijdje. We waren met 4 newbies, en alle 4 ook nog nooit lacrosse gedaan dus dat was wel spannend. We werden in 4 team verdeeld, per team 1 newbie xD Gelukkig begonnen de andere 2 teams, dus ondertussen konden wij nog even oefenen met overspelen. 

Het wedstrijdje spelen viel enorm mee en het was erg leuk! Ik heb best vaak gescoord en we hebben alle 4 de wedstrijden gewonnen :D Daarna hadden we nog even wat gekletst en afgesproken voor de volgende kennismakingsactiviteit, Maandag! Heb er al zin in ^_^ 


Ik moet toch nog even wennen aan de lacrosse regels, en bedacht me dat de sport voorkomt in de film Wild Child :D Ook deze film heeft Safje voor me gedownload, dus die ga ik nu kijken! 

Opvallende dingetjes:

- Vanochtend praatte ik met Manami, en het bleek dat toen ik in bed lag en ik in al mijn slaapdronkenheid dacht dat mijn huisgenootjes aan het feesten waren omdat het bed trilde, er eigenlijk een kleine aardbeving aan de gang was. Looool :'D 
- De vrouw van de Tachikawa Bosaikan was echt genadeloos. Ze wist dat we Nederlands waren maar praatte super snel. Soms verstond ik maar de helft, maar gelukkig begreep ik de grote lijnen xD
- Alle chips en snoep zit hier in een best klein zakje! Ik heb het steeds maar gelijk op. Ze moeten grotere zakken hebben! xD 
- Vandaag weer iemand met zo'n loopaandoening gezien. Japan is ook niet bepaald rolstoel-vriendelijk, heel veel plekken zoals metrostations enz. hebben geen lift, en soms zelfs niet eens een roltrap! Gehandicapten zijn dan doomed. 
- Mijn Unit Leader praat altijd in derde persoon xD 
- Had ik al gezegd dat het kraanwater hier vies is? Ik stoor me er nog altijd aan.
- Heeft niks met Japan te maken, maar jee wat is de Disneyfilm Pinokkio toch eigenlijk cru! De kinderfilms van vroeger toch.





maandag 14 april 2014

Eerste week in Hino

Zoooo, het is alweer een week geleden dat we met onze koffers hier binnen kwamen vallen :D Ik ben me al erg snel thuis gaan voelen hier en het bevalt me nog altijd prima.

Woensdag hebben Jolanda en ik Hino een beetje verkend. We hebben de toeristische route richting het station genomen en vooral veel rondgekeken en foto's gemaakt. Hino is echt een mooie buurt met veel grote huizen :) Ik was ook erg blij om een kat te mogen spotten! Awwww~



Thuis hebben we samen curry gekookt en gegeten wat ook zeker wel geslaagd was! In het begin wel een beetje zoeken in alle kastjes naar de juiste materialen, maar de curry was gelukt. Ook gelijk voor beiden een portie voor de volgende dag :D


Donderdag zijn Jolanda en ik naar Shinjuku geweest! Was maar een half uurtje met de trein, en dan ook gelijk bamm in het centrum! We hebben eerst even een stop gemaakt bij de Starbucks waar ik een lekkere Caramel Frappuchino had. Daarna zijn we de stad ingegaan. We hebben eerst wat rondgekeken en gingen toen naar de Yodobashi om een simkaart te halen voor onze telefoon.

Daarna zijn we opzoek gegaan naar de Book Off (een hele goedkope boekenwinkel). Er hing gelijk bij het station ergens al een bord met Book Off, en een pijl met hoeveel aantal meter hij verderop lag. De pijl stond een beetje ongelukkig en we hebben een beetje sukkelig rondgelopen opzoek naar onze geliefde boekenwinkel. Uiteindelijk maar de weg gevraagd bij een medewerker van Lotteria (waar ze een heel leuk beest buiten hadden staan). Hij wist het niet en ging het binnen aan zijn collega's vragen ach gossie :')


Uiteindelijk had hij het antwoord en wees ons de weg. We liepen de eindelijk de goede kant op en kwamen onderweg ook nog eens een 100 yen shop tegen. Daaaar gingen we naar binnen en hebben we ons weer uitgeleefd. Met tasjes vol zijn we verder gewandeld en vonden we eindelijk de Book Off. Hier even een tijdje rondgekeken en uiteindelijk heb ik mijn manga collectie uitgebreid. Twee manga's gekocht voor nog niet eens €1,50. Hemels :D

Uiteindelijk zijn we teruggelopen naar een eerder gespot crêpe standje. Bij het langslopen hadden we al gelijk besloten daar later terug te komen. Het waren dezelfde soort bekende crêpes die ze in Harajuku ook hadden. Ik had graag iets nieuws willen proberen maar kon het toch niet laten om alweer voor de banaan-chocolade-slagroom crêpe te gaan. Die was zo heerlijk! Deze was iets anders maar net zo lekker. Ik was vooral verbaasd om de topping, haha, het was hagelslag.


Na de crêpe wilde Jolanda graag gaan kijken voor wat kleren, dus was het even zoeken naar een kledingwinkel. Dit was iets moeilijker dan in Shibuya, maar uiteindelijk vonden we gelukkig de Forever 21! Hier hebben we ons wel een tijdje zoet gehouden. Uiteindelijk heb zijn we allebei geslaagd. Jolanda had kleren, en ik had geen kleren maar wel een nieuwe tas waar ik al een tijdje naar opzoek was. De rits van mijn handtas is namelijk kapot :( 

Daarna was het wel tijd om naar huis te gaan met onze zware tassen. In de trein viel het gelukkig mee met de drukte en konden we zitten tot aan Hino. In Hino onze tassen mee de berg opgesleept, en blij toen we eindelijk thuis waren. Eenmaal in mijn Unit vertelde mijn Unit Leader Manami gelijk dat Hee-Won donuts mee had gebracht uit Tachikawa en dat ze die vanavond met zijn alle op wilde eten. Omnom! Ik heb eerst maar even mijn curry opgewarmd en gegeten en op mijn kamer de tassen uitgepakt. Ook ging ik proberen mijn simkaart te activeren maar.... verkeerd voorgelicht. Ook al had ik met mijn creditcard betaald in de winkel, we kunnen geen mastercard gebruiken voor de activatie. Grrrr. Morgen hebben we dus opnieuw een tripje Shinjuku gepland staan.

Uiteindelijk toen iedereen thuis was gingen we als beloofd met zijn allen aan tafel om de donuts te eten. Ze zagen er heel leuk en lekker uit, en Manani heeft ze allemaal in kleine stukjes gesneden zodat we ze allemaal konden proeven.

Vrijdag zijn we naar de Docomo winkel hier in Hino gelopen om te kijken of zij ons konden helpen met onze simkaart. We wisten toen nog niet dat het niet kon met Mastercard, en een medewerker daar heeft voor ons gebeld. Het kon dus niet, bagger. Dus weer terug de berg op naar onze dorm. 

Eind van de middag / begin avond stond een welkomstdiner op de planning. Ze hadden 2 tafels in de hal boven neergezet en heel leuk gedekt. Samen met iedereen van de dorm en met medewerkers van de Jissen vestigingen in Hino en Shibuya hebben we gegeten. We begonnen met een voorstelronde. Zij stelden zich allemaal voor, en toen moesten de nieuwelingen, dus Jolanda en ik en de twee Koreanen onszelf voorstellen. Daarna moesten de Unit Leaders hun eigen Unit voorstellen, alleen Manami is nieuw en kent alle namen nog niet zo heel goed dus moesten we onszelf voorstellen. Ik voor de tweede keer dus. Hetzelfde gebeurde bij de Unit van Jolanda xD

Na het voorstellen konden we eten. Verrassend genoeg vond ik alles lekker behalve hetgeen waarvan ik zeker wist dat ik het lekker zou vinden. Het was gewoon vlees, maar toen ik het at zat er een hele vieze sterke mosterdsmaak aan. Dat is dus ook het enige wat ik heb laten liggen..


Na het eten zongen een paar meiden nog een liedje (ponponpon!), en deden er ook een paar een quiz. Er zaten echt hele moeilijke vragen bij maar ik hoefde me niet dom te voelen want zelfs de docenten wisten het vaak niet. 



Na afloop werd alles opgeruimd en ging ik weer naar mijn kamer. Toen ik later weer even naar buiten kwam stond ineens iedereen klaar en zeiden ze 'ga je mee?'. Dus ik was een beetje verward van huh waarheen? Ze waren blijkbaar dus van plan om wat te gaan drinken in de kroeg, en ik was een beetje in mijn luie bui, dus dat kwam nogal plots xD Maar ze gaven me de tijd me op te frissen. Daarna wachtten we nog even op Manami voor wie het ook onverwacht kwam en die ook even tijd nodig had om zich op te frissen.

Toen zijn we met een grote groep de berg af gewandeld. Het duurde even voor we iets vonden want we waren met een vrij grote groep, en de Izakaya's in Japan (de Japanse kroegjes/barretjes) zijn in de meeste gevallen niet heel groot. En het was vrijdagavond dus het was ook wel druk. Uiteindelijk vonden we iets, een gezellig retaurant-cafétje in de stijl van Okinawa. Hier heb ik een heerlijke cocktail gedronken en we kregen ook nog van alles te eten. We kregen een gratis salade, en een paar bestelden ook nog tofu en frietjes.



Het was erg gezellig, en eentje was zelfs helemaal enthousiast om nog te gaan karaoke-en. Maar helaas was iedereen best moe (me included xD), dus werd dat plan uitgesteld voor een andere keer en zijn we teruggelopen naar de dorm.

Het weekend heb ik vooral uitgerust, in mijn manga's gelezen, de drama Gu Family Book afgekeken en nog meer uitgerust xD We zijn Zaterdag nog met onze Koreaanse vriendin Sieun weer naar Hamazushi geweest. Hier zullen we trouwe klanten worden.


Onze buikjes vol gegeten, en daarna nog even gauw boodschapjes gedaan bij de supermarkt. Zondag had ik mijn pasta-vleessaus uitgeprobeerd en dat was een succes. Ik had wel een flinke portie gemaakt, dus ik kon er vandaag ook van eten, en ik heb nog over voor morgen.

Vandaag ben ik even naar school geweest om mijn boek terug te brengen naar de bibliotheek en een nieuwe te halen. Er stonden een paar clubs te flyeren en ze spraken me aan. Ze zagen me aan voor Japans en waren helemaal verbaasd toen ik zei dat ik een Nederlandse uitwisselingsstudent was xD

Voor de rest heb ik vooral aan een schoolopdracht gewerkt, en ook vandaag manga gelezen en rustig aan gedaan. Ik heb deze week ook met mama, papa en oma kunnen skypen, en zelfs Katootje gezieeen <3 Ik mis haar! Ze reageerde op me op skype wat super cute was.



Opvallende dingetjes:

- Het Japanse weer is misschien wel net zo raar en onregelmatig als het Nederlandse weer. Het ene moment is het hartstikke heet, en het volgende moment is het weer koud. Het is steeds maar jas aan-uit-aan-uit. 
- Manami die in de kroeg uit het niets een grapje over borsten maakte. Ze zei eerst "Ahh onaka ga ippai" ('Ik zit vol'), en daarna hield ze de bordjes die ze vast had ineens naast elkaar en zei "oppai" ('tieten'). Het kwam nogal onverwacht omdat ze zo onschuldig leek en we het niet gewend waren van Japanse meisjes xD Dus dikke lol.
- Knappe jongens die in de dameskledingwinkel Forever 21 werkten. Doen ze dat expres? XD
- Japanners houden nog altijd van in rijen staan. Ook in Shinjuku stond een enorme rij bij een crêpe-stand en bij een restaurant of winkel. Jolanda en ik zijn toen naar een andere crêpe-stand gelopen die we al eerder gezien hadden en daar stond helemaal niemand! Volgens mij vinden Japanners het gewoon leuk om in rijen te staan, of denken ze dat iets extra lekkers is als er ergens een rij staat. Toen Jolanda en ik bij de andere crêpe-stand waren duurde het ook niet lang voor er Japanse meisjes aansloten.
- Snoopy is hier nog super populair, ik ken m alleen nog van vroeger :'D Bij ons is ie toch al best wel uit de mode..