maandag 5 mei 2014

Shoppen & Frozen Overload bij de Izakaya

Het is onderhand alweer mei! De tijd hier gaat veel te snel, en ik ben weer toe aan een update schrijven want ik loop achter. Eens kijken, wat heb ik afgelopen anderhalve week ook alweer allemaal gedaan.

Zondag de 27ste en maandag de 28ste heb ik besteed op het sportveld op school in een poging beter te worden in lacrosse. Het is nog steeds moeilijk en zal veel oefening nodig hebben! Zondagavond ben ik er ook eventjes op uit geweest met mijn huisgenootje Hee Won, op zoek naar een grotere supermarkt hier in de buurt. Daar wat boodschapjes gedaan, en de weg door het donker weer terug gevonden. 

Dinsdag, woensdag en donderdag gewoon braaf naar school geweest. En woensdag hebben we ook mogen genieten van een echte Koreaanse maaltijd, gemaakt door onze Koreaanse huisgenootjes. Het heeft me goed gesmaakt :D 


Donderdag hadden we dus weer les in Shibuya. Eenmaal in Shibuya kwamen we onderweg naar school bij de convenience store een van onze Chinese huisgenootjes tegen, die blijkbaar hetzelfde uur begint en ook in dezelfde trein zat haha, derp. En op de terugweg gingen we terug met een ander Chinees huisgenootje :) De lessen waren weer leuk, en toen we weer terug in Hino waren hebben we een custard-taiyaki gehaald bij het taiyaki winkeltje dat o-zo verleidelijk bij het station gevestigd is. Daar moeten we dus steeds langs! En 's avonds heb ik me weer uitgeleefd bij de Ikebana les! 


Vrijdag ben ik er in mijn eentje op uit gegaan, want ik wilde wat shoppen bij de 100 yen shop. Eigenlijk zou ik naar de plek gaan waar we al eerder waren geweest, Takahata Fudo, maar last minute besloot ik toch de trein te nemen naar Tachikawa. Daar heb ik eerst een beetje gederpt, hier en daar wat verdwaald en in afgelegen winkelstraten rondgezworven. Later liep ik de goede kant op en heb ik de Book Off weer bezocht (weer een manga in the pocket!) en heb ik na daar de weg gevraagd te hebben eindelijk de 100 yen shop gevonden. 

Ik wilde de dag graag eindigen met de gewoonlijke sushi routine bij Hamazushi, maar Jolanda had nog eten dus heb ik gekeken of er iemand van de anderen meewilde. Natuurlijk ging Sieun weer mee! <3




Zaterdag sprak ik voor het eerst af met Makiko Shimizu, een Japanse kennis die in Nederland woont had ons aan elkaar voorgesteld via de mail en we hadden afgesproken om te gaan lunchen. We hadden afgesproken bij Hachiko in Shibuya, waar het ontzeeeettend druk was. Want het was namelijk én Golden Week, én Hello Kitty's 40th anniversary. 

Makiko Shimizu is echt een hele lieve vrouw, gezellig gekletst en ze trakteerde op een luxe Tempura lunch en een ijsje ^_^ Heerlijk! 


Daarna ben ik zelf gaan shoppen in Shibuya. Ik ben eindelijk teruggegaan naar Grumpy Cat en heb hem gekocht. We zijn voor elkaar gemaakt. Voor de rest wilde ik graag kleren shoppen maar dat was iets minder geslaagd. Eind van de middag ben ik weer terug gegaan naar Hino.

Zondag had ik een afspraak bij de kapper staan :D Ik was mijn vervelende kapsel beu. Sieun had me geholpen te reserveren en ging ook met me mee. Ik werd geknipt door een errug leuke man, en ben erg tevreden met het resultaat ^^ En mijn haar is nog nooit zo lang en goed gewassen, was heerlijk *__* 

Na mijn bezoekje bij de kapper gingen we nog even shoppen! We gingen naar de Uniqlo, een kledingwinkel die vergelijkbaar is met de C&A. Niet heel duur en beetje simpele kleding. Ons Chinese huisgenootje Shiki werkt daar, en toevallig was ze net klaar toen wij er waren, dus ging ze met ons mee verder. Eerst gingen we nog even naar de 100 yen shop, en daarna wilden we naar de Ikea gaan, want we dachten dat die in de buurt was. We hadden ook de hele dag al veel gelopen, en Shiki gewerkt, dus eenmaal halverwege waren we zo moe en gaven we de tocht naar de Ikea op. We gingen terug en zoeken naar iets om te zitten. Dat was ook niet slecht, want we gingen naar een donutzaak :D 


Daarna hebben we nog een luxe warenhuis verkend voordat we de trein weer terug namen naar Hino. We hadden daar om 19:00 afgesproken op het station met Jolanda en Megumi, want we zouden samen wat gaan drinken. We waren een beetje vroeg dus gingen alvast een tafel claimen bij de Izakaya, een soort van Japanse pub/bar waar je ook kan eten. Aangezien wij nog niet gegeten hadden waren we dat daar ook van plan. Eenmaal compleet konden we gaan bestellen. En het was erg lekker en goedkoop! Al het drinken was er 280 yen (zo'n 2 euro), cocktails, bier, wijn, alles en maakte niet uit welk formaat! We hebben dus flink wat besteld en ook heerlijke kip gegeten.




We hebben die avond nieeeet normaal veel lol gehad. De alcohol sloeg er bij de meesten al gauw in, en we hebben me toch een herrie gemaakt. Onder andere Japans met een Brits accent met elkaar gepraat, de Japanse treinstemmetjes nagedaan, ons favoriete Ebisu muziekje gezongen en voooral... met Let it go meegezongen. Want JEETJE. Ook al is het gewoon een drinktent waar vooral mannen zaten. Frozen muziek werd er blauw gedraaid. Ik vond het zo grappig dat ik het heb bijgehouden. Komt ie!

Let it go Multilanguage versie: 3x
Let it go Engelse versie: 3x
Let it go Japanse versie: 5x
Let it go Japanse pop versie: 2x
For the first time in forever Japanse versie: 2x
Do you wanna build a snowman Japanse versie: 1x

En dat in 1 avondje! Geweldig haha. En we blèrden steeds als gekken mee met Let it go, dus kan je nagaan hoe vaak dat gebeurd is en wat een lol we gehad hebben. Toen we eenmaal de rekening kregen hebben we erg lang gederpt voordat we al het geld goed bij elkaar hadden en uitgerekend hadden. Het was onderhand ook al bijna 23:00 en dan moesten we al binnen zijn! Dus met beetje tempo terug gelopen, maar uiteindelijk waren we alsnog te laat en heeft Jolanda het laatste stuk voor ons gerend om de deur open te doen XD phew! 

Was dus een eeerrrg gezellige avond, en lekker katerloos opgestaan vanochtend. Wel een flinke bedschudding gehad om half 5 's ochtends door de aardbeving. Ik hoorde mijn huisgenootjes ook nog hun kamer uitkomen en tegen elkaar praten, en ze zetten ook de tv aan voor het nieuws. Ik sliep maar weer lekker verder xD 

Opvallende dingetjes:

- Japanners en geluk/ongeluk! : 
* In Japanse kalenders en agenda's staat bij elke dag een teken, die aangeeft wat voor een dag je zult hebben: 
友引 - Geluk, behalve in de middag
大安 - Geluk, beste dag voor ceremonies
仏滅 - Ongeluk hele dag
先勝 - Geluk in de ochtend, ongeluk in de middag 
赤口 - Ongeluk, behalve in de middag
先負 - Geluk overdag maar niet in de ochtend, vermijd haast.
Hierop baseren Japanners vaak trouwdagen en andere ceremonies etc. 
* Op de Japanse treinkaartjes staat een getal van 4 cijfers. Als de buitenste 2 getallen gelijk zijn betekent dat goed geluk, en hoe hoger het middelste getal is hoe meer geluk je hebt. 
* De getallen 4 (uitgesproken: shi=dood) en 9 (uitesproken: ku=lijden) zijn ongeluksgetallen hier, dus 49 al helemaal.Sommige hotels/ziekenhuizen hebben dus ook geen hotelkamers met nummers waar 4 of 9 in voorkomt.
* Maar onder ladder doorlopen, paraplu binnen opsteken en spiegels breken kennen ze dan weer niet.

- Deze hippe oma met paars haar:


- Bij de kapper was iedereen muisstil. Geen gebuurt en geklets, maar de kappers waren geconcentreerd aan het werk, en de klanten zelf zaten vaak droog in een boekje te lezen zonder op of om te kijken terwijl de kapper bezig was met hun haren.
- Aparte opwarm spelletjes bij lacrosse! We deden een soort van basketbal, maar een persoon was de basket. Dus je moest met je team de bal naar elkaar overspelen en de 'basket' hem laten vangen. 
- Bij de lacrosse club zegt iedereen altijd 'Ohayou' (goedemorgen), ook al is het avond of middag. 
- Om de paar meter politiemannen in Tachikawa op klaarlichte dag. Is het daar zo gevaarlijk? xD 
- Het bord met: "Pas op voor viezeriken/aanranders", ook Japanners zelf zeggen dat dit wel zeldzaam is en dat het waarschijnlijk is omdat hier weleens wat gebeurt.


- Overal openbare wc's! Je hebt in Japan echt overal gratis wc mogelijkheden. Als er niet van deze zijn kan je wel bij een convenience store je boodschap kwijt, of net als we in Nederland vaak doen naar de Mac Donalds gaan bijvoorbeeld.