zondag 22 juni 2014

Historisch uitstapje, Aquarium enzoww... :)

Woehoee ik heb 2 leuke weekenden achter de rug dus ik moet wel even schrijven! :D Ik ga verder waar ik de vorige keer gebleven was.

Donderdag 12 juni was het dus weer tijd voor de favoriete dag in Shibuya. Dat is deels sarcastisch en deels de waarheid. Van alle lessen vind ik mijn Language Support les echt het leukste en die is in Shibuya! De heenreis met de trein valt alleen wat tegen, dus vandaar het deelse sarcasme. Ik heb die dag mijn tweede Shibuya-campus mentor ontmoet, Yukie. Ze is totaal het tegenovergestelde van mijn andere mentor Yuko, en erg verlegen. Maar wel een hele lieve meid! :)

Zaterdag 14 juni stond een tripje met de andere uitwisselingsstudenten en de mentors van de Hino campus op de planning. Ik had die mentor ook nog niet ontmoet dus dat zou die dag voor het eerst zijn. Ze had alleen het eerste uur les dus kon zich pas later bij ons voegen (ja ze hebben hier les op zaterdag). Dus 's ochtends vroeg verliet ik met mijn huisgenoten de dorm en zijn we naar het station gewandeld. Eerst gingen we naar het Edo-tokyomuseum. Mijn mentor was er niet, maar Kana was er wel met een vriendin! Kana is het meisje die vorig jaar bij ons op school in Nederland heeft gestudeerd, en waar we in april mee naar Yokohama waren geweest. Zij is de mentor van één van de Chinese meisjes. Ik was toevallig ook bij Kana in het groepje ingedeeld.

We konden apart met onze groepjes gewoon door het museum rondlopen en hadden later weer in de hal afgesproken. Kana had als mentor een beetje schijt aan d'r kind denk ik want toen die wat langer bij de andere meisjes bleef staan is ze gewoon met ons aangelopen. Wat resulteerde in een rondje museum met alleen Kana en haar vriendin :D Met z'n drietjes bekeken we alles en het was erg gezellig.




Na het museum kregen we allemaal de tijd om te gaan lunchen. Dit mocht ook zelf geregeld worden, dus Kana en Yurie zochten op hun telefoon al naar lekkere restaurantjes. Deze keer ging het Chinese meisje wel met ons mee. We hebben Chanko-nabe gegeten bij een erg gezellig restaurantje! 




Na onze lunch gingen we vlug terug naar het station, want mijn mentor was gearriveerd! :D Eindelijk ontmoette ik haar, en wat een schatje! Haar vriendinnetje is de mentor van mijn buurmeisje Shiki, maar die was plotseling teruggegaan naar China (?!) en zou over 2 weken ofzo pas terugkomen (dag, lessen? xD) en dus waren we met zijn drieën. 



 Toen we eenmaal weer compleet waren gingen we met de trein en hebben een paar keer moeten overstappen om bij onze volgende bestemming te komen. We zouden een Kabuki show gaan bekijken. Kabuki is een oude traditionele Japanse vorm van theater uit de Edo-periode. Ik was al een beetje slaperig van het reizen en het op tijd opstaan, dus ik had al zo'n vermoeden dat ik mijn ogen niet open zou kunnen houden. En gelijk had ik. Het was eigenlijk meer een slaapfeestje geworden want bijna niemand bleef wakker xD Toen ik naar de anderen keek lag zowat iedereen te slapen, zelfs de Japanners! En na een tijdje ben ook ik in slaap gevallen. Ik moet ook zeggen dat het leuk was voor de ervaring, maar het was moeilijk te volgen en best saai.

In de rij voor ons zat een groep buitenlanders, ik geloof uit Engeland want hun accent was te overdreven voor Amerikanen. Ik vroeg me al af... wat doen die zichzelf aan?! xD Als de school ons niet zou trakteren op een Kabuki voorstelling dan was ik er denk ik niet heen gegaan, maar deze groep was lekker op vakantie en dacht denk ik wat leuke cultuur te snuiven. Ze hadden oortjes in voor de vertaling, en ze leken in het begin ook erg geïnteresseerd. Maarja, die show duurde 2 en half uur, en ze zakten steeds verder weg hahaha. De arme zielen.


Na de show kwam er een einde aan het uitstapje en gingen we allemaal naar huis. Ik ben met Mayo (mijn mentor) en Shiori (haar vriendin) samen terug naar huis gereisd. Shiori woont vlak bij Hino en Mayo woont blijkbaar in dezelfde straat als ik, dus we konden grotendeels samen reizen. Eenmaal in Hino zijn Mayo en ik nog gaan eten bij Yayoiken, en daarna pas naar huis gegaan ^^

Donderdag 19 juni waren we weer in Shibuya, en had ik afgesproken met Yuko om het tweede uur iets te gaan doen. Dan hebben we namelijk beiden geen les! Jolanda ging ook mee en we hebben eerst een stukje gelopen en gingen uiteindelijk ergens naar binnen om wat te eten. Dat smaakte goed!!



Vrijdag 20 juni heb ik met een vriend afgesproken. Onderweg nog even een tussenstop gemaakt in Machida waar ik moest overstappen, en een apart dronken stel gespot. Ze lagen eerst op de grond en later renden ze ineens weg alsof ze achtervolgd werden hahaha. Volgens mij hadden zij die nacht gefeest en in de ochtend voetbal gekeken ofzo.



Zondag 22 juni had ik afgesproken met een andere vriend. Degene met wie we in april af hadden gesproken voor Hanami. Ook leuk dat ie me vertelt dat hij z'n vriend meebrengt (had ie niet gezegd dus) dus daar stond ik dan met 2 Japanners haha! Het was wel heel gezellig :D Toen ik de tijd en datum had afgesproken was ik lacrosse heeeelemaal vergeten, dus ik bedacht me dat ik de zondag-training dan maar over zou slaan. Ik ben een heldin en heb mezelf gered hiermee want blijkbaar regende het vanochtend en hebben ze weer een helse spiertraining gehad oyeeeahhhbaby ik heb niks gemist.

We hadden afgesproken in Ikebukuro en zijn naar Sunshine City gegaan. Eerst hebben we gegeten bij een Soba restaurant (nom!) en daarna zijn we naar de hoogste verdieping van het één van de gebouwen gegaan, want daar bevindt zich een aquarium!

Eindelijk mijn eerste aquarium bezoekje :D Het was super! Heel veel wtf-vissen gezien, en het was super leuk en interessant ingericht. Soms zwommen de kwallen boven je of om je heen, of zwom er ineens en zeeleeuw boven je. Het verbaasde me wel, wederom, wat een vertrouwen Japanners hebben in de mensheid. Sommige bakken waar dieren in zaten waren gewoon open en kon je gewoon met je handen in graaien als je dat wilde. Er stond natuurlijk wel het vriendelijke verzoek dat niet te doen, maarja voor het zelfde gaat loopt er een vieze liefhebber van krabjes of kleine zeeslangetjes rond en die had er zo één mee kunnen nemen. We sloten ons bezoekje af met een leuke zeeleeuwenshow !





Na het aquarium was het even tijd voor een plaspauze waarna we gauw verder gingen. We kwamen nog langs een plek waar de Japanse meidengroep さんみゅー (sanmyuu) een signeersessie had ofzo. Wat grappig :D We verlieten Sunshine City en gingen naar de overkant van de straat waar een aantal anime-winkels zat. Ik heb nooit geweten dat Ikebukuro zo'n anime-plek is! Dit waren zeker niet de eerste winkels die we tegenkwamen. We hebben even binnen een kijkje genomen en ze hadden er cosplay omgggg! Helaas wel best aan de dure kant, dus ben met lege handen ook de winkel weer uitgestapt.


We verlieten Ikebukuro en brachten een bezoekje aan Shin Okubo, Korea Town :D Ik had er eigenlijk meer van verwacht, maar ze hadden voornamlijk alleen winkels en restaurantjes. Het was er wel overduidelijk Korea Town! K-Pop everywhere, en allerlei Koreaanse idol-winkels! Zelfs in de restaurantjes waren de muren beplakt met foto's en posters van Koreaanse sterren. Ik keek door het raam van een restaurantje en spotte een Jang Geun Suk-hoekje, het maakt niet uit of het eten er lekker is of niet, I'll be back. Ik moet daar zitten. Ik bespaarde de heren mijn fangirl-gedrag en heb alleen maar een velletje Lee Min Ho- stickers gekocht (A).


We kwamen ook langs een dierenwinkel en daar moeeeest ik natuurlijk naar binnen. Ik heb mijn ogen uitgekeken hier. Ze hadden er puppy's en kittens en allerlei dieren die je eigenlijk niet in een dierenwinkel zou moeten hebben. Ik werd nog plotseling beroofd van een tissue en in mijn hand gebeten door een aapje want ja, die hebben ze... en die kon zijn kooi uit. Logisch toch... o___O 







We zijn later nog even ergens gaan zitten waar ik een smoothie gedronken heb en waar we wat gefriteerde uienringen en kipnuggets gesnacked hebben. Daarna was het wel zo'n beetje tijd om naar huis te gaan. Super dagje gehad :D

Opvallende dingetjes:

- Onze nieuwe leraar in Shibuya. Hier komt een flinke lijst met alleen maar dingetjes over hem! Hou je vast!
* Weet je nog dat ik schreef over de andere leraar dat hij net een Jacob dubbel was? Deze is NOG. VEEL. ERGER. Zijn Engels is ook niet super, maar elke keer als hij iets zegt wordt de hele zin minimaal 3 keer herhaald.
* Hij zegt heel vaak "I'm so sorry..." als reactie wat vaak erg grappig overkomt. Bijvoorbeeld... "Where did you come from?" "From Hino" "I am so sorry..." (waarmee hij de lange en drukke treinreis bedoelt).
* Vaak komen we net een minuutje of 3 te vroeg binnen, en altijd zegt hij "too... early..." .... o.o
* Hij spreekt "Netherlands" uit als "Nederland" zoals wij het zeggen!
* De lessen die hij geeft gaan over het historische oude schrift genaamd Hentaigana (XD). Het is erg moeilijk om te lezen, maar hij herhaalt zijn opdrachten heel vaak! Dus uiteindelijk lezen we het niet maar zijn we puur aan het herinneren omdat we het al eerder gedaan hebben. En elke keer als we weer iets 'opgelezen' hebben zegt hij "now you can read Hentaigana very well" . No we can't.
* Hij zegt heel vaak "or something...." achter iets aan.
* Als we echt een stukje moeten lezen die we nog niet gehad hebben en we haken een beetje bij een moeilijk teken, spoort ie ons aan door te zeggen "you can read it, you can read it". NO WE CAN'T.
* Als het een teken is die we al eerder gehad hebben zegt ie "we did it today...". Wij stoute kindertjes moeten altijd doordenken.
* Hij spreekt "tips" uit als "chips".
* De bel van Jissen is een soort melodietje, blijkbaar afgeleid van een lied. Elke keer als de bel gaat zingt hij de songtekst van het liedje zachtjes mee, without shame.
* De laatste les liet hij een random boer, midden in een woord. Ik heb in tijden niet meer zo'n moeite moeten om niet in lachen uit te barsten.

Dat was dan onze geliefde Fukushima-sensei. Nu op naar de rest!

- Crocks zijn hier doodnormale schoenen die ze naar school /of ergens anders heen dragen.
- Altijd om half 6 eind van de middag klinkt er een muziekje door Hino. We hebben aan onze lerares gevraagd wat het betekent en het kwam neer op: Playtime is over kids, go home.
- Dat muziekje hebben ze blijkbaar overal, en hij verschilt per plaats. Na de Kabuki show hoorde we het muziekje van die plaats, die in plaats van half 6 om 5 uur afgespeeld werd. Die kindertjes moeten dus eerder naar huis! XD
- Hoe langer ik hier ben, hoe meer het tot me doordringt hoe realistisch anime eigenlijk is. Je zou het niet zeggen, maar overdreven karakters en stemmetjes en dergelijke, zo zijn sommige mensen hier echt. Ook stond ik mijn ogen uit te kijken toen 2 meisjes van lacrosse in een zeer melige bui waren en in elkaars borsten knepen en elkaar spankten.
- De zaterdag van het historische uitstapje stikte het van de knappe jongens in de stad. Oeehhh :'D
- Ik blijf het grappig vinden hoe universiteitstudenten hier naar school komen met broodtrommeltjes met nijntje, schattige poedeltjes, beertjes en andere zeer kinderlijk uitziende plaatjes.
- Al een hele oude maar vergeten te schrijven : je mag hier niet op straat roken. Je hebt daar speciale rookplaatsen voor, ook buiten. De vriend van Jolanda haar vriend stak een sigaretje op en er kwam gelijk een man naar hem toegestampt en die hield hem een asbakje voor. Uit dat ding :'D
- Random Japanners! Ik heb met Jolanda, haar vriendje en zijn vriend bij Hamazushi gegeten, en bij het afrekenen hadden we mis geteld en kwamen we 3 yen tekort (0,02 eurocent XD). Er was niet eens tijd om de portemonnee opnieuw te pakken want ineens flitste er een vrouw voorbij (we hadden geen idee waar ze vandaan kwam want ze stond niet in de rij), die gooide 5 yen voor ons neer en weg was ze. We konden haar niet eens bedanken. Het was echt even een wtf-moment.
- Frozen draait hier nog steeds! Elsa in de spotlight op de poster :D


- Toen ik vandaag de cosplaywinkel bezocht met de 2 heren merkte ik hun awkward houding op. Ik vroeg of cosplay iets raars was hier, en ze zeiden dat het beeld van cosplayers in Japan nogal raar is omdat men daar vindt dat cosplay Japanners niet staat, maar Westerlingen juist wel. Okayyy? xD
- Er bestaat blijkbaar tomaten-bier.

Ik heb een filmpje gemaakt met beelden van mijn reis van de campus in Shibuya naar huis in Hino voor een impressie :) De wandeling van Shibuya campus naar het station, en de wandeling van het station naar huis duren beide zo'n 12 minuten. En nee ik heb niet gerend, sommige stukjes heb ik gewoon versneld :'D Opvallende dingetjes hierover!:


 - Kleine Japanse kindertjes die alleen of in groepjes naar school en terug naar huis reizen. En met de trein o.O in de enorme Shibuya stad nog wel! Woahh, Jolanda en ik keken onze ogen uit. Er was één dag dat ineens iedereen met hun moeders of zelfs beide ouders liep, waarschijnlijk een soort van ouderdag ofzo :'D
- Fietsers op de stoep like always.
- Het waaide heel hard en ja ik kon mijn camera niet stilhouden.
- Japanse meisjes die vaak met parapluutjes lopen tegen de zon.

Food Blog: Ondertussen in de keuken...

Na lange tijd weer een keer een food blog! Deze keer met wat ik allemaal hier in de keuken uitspook. Ze verkopen hier natuurlijk hele andere dingen in de supermarkten. Ik mis soms wel de zakjes krieltjes of een lekkere krokante kipschnitzel, maar ik moet zeggen dat het hier ook zeker te doen is!

Dus hier even een lijstje foto's van een aantal maaltijden. Soms lunch, meestal avondeten! Hiernaast maak ik ook vaak pasta, of eet ik makkelijke dingen uit zakjes :D En sushi natuurlijk! Of instant ramen... 

.....................

Rijst met gehakt, ui, courgette en rozijnen met watermeloen en gewokte groenten.


Keema-curry (gehakt curry) met tomaatjes


Yaki-niku (vlees) met rijst en ui/ei-mengsel


Rijst met vegetarische curry 


Rijst met vlees & boontjes


Rijst met mengsel van tofu, courgette, ui en ei


Rijst met hamburger + hamburgersausje


Yaki-niku met rijst, en kool/ei


Cake met rozijnen xD  


            Gewokte groenten met ei, rijst        -       Geïmproviseerde donburi met vlees,ui en ei


woensdag 11 juni 2014

Bowlen, Homestay, Strafkamp...

Hallo allemaal! Wat lang geleden zeg. Ik had weer last van het 'ik schrijf morgen wel'-probleem, en ben dus helemaal hier beland. Om te schrijven moet ik dus weer eventjes terug denken!

Vrijdag 23 mei hadden Jolanda en ik met Erwin afgesproken in Shibuya. We hebben hier wat rondgelopen, de Disney Store bezocht en nog meer rondgelopen! Daarna namen we de trein naar Harajuku omdat het kon. Erwin was hier allemaal voor de eerste keer dus die kon lekker aan de gang met zijn camera, terwijl Jolanda en ik sinds lange tijd Harajuku weer konden bewonderen. Vanaf Harajuku namen we de metro naar Shinjuku, en hier zijn we tot aan een gedeelte gelopen waar Jolanda en ik ook nog niet geweest waren! Dus dat was wel leuk :D Hier hebben we allemaal gebouwen bewonderd en gefotografeerd.


Na enorm veel gelopen te hebben gingen we eten bij een Okonomiyaki restaurant. De tweede keer dat ik naar zo'n restaurant ging, erg lekkerrr!


Daarna zijn we nog verder de stad in gegaan en hebben we genoten van het Shinjuku-nachtleven. We hebben ons vermaakt bij Arcade halls, zijn langs een robot restaurant gelopen en kwamen ook nog plots terecht bij de Shinjukuse Wallen. Allemaal porno winkels, love hotels en weet ik veel wat er nog meer allemaal was. 


Het was dus een erg gezellige dag geweest. Wat minder was de weg terug, want ja, spitsuur. En ik neem aan dat jullie allemaal wel een keer op internet of op tv hebben gezien hoe het er dan aan toe gaat in de Japanse treinen... XD Kleine sfeer impressie vanaf de binnenkant:



Zaterdag 31 mei ben ik er met Jolanda op uit geweest: SHOPPENNN! We hebben de trein naar Hachioji genomen en zijn daar gelijk vanuit het station een enorm warenhuis in gelopen. En dat is ook het enige wat er van Hachioji gezien hadden want wat enorm was die! Flink losgegaan en kleren geshopt :D Ik heb me ook erg vermaakt in de random winkels waar ze allerlei aparte spulletjes hadden, en ze hadden zelfs ergens Nederlandse chocola!





We sloten de shopdag af bij een donutzaak waar ik een heerlijke donut had met chocolademelk, en daarna zijn we teruggegaan naar Hino voor onze pannenkoekenparty. We hebben boodschappen gedaan en konden daarna aan de slag met de beslagmixen die onze moeders ons hadden gestuurd :) Onze huisgenootjes vonden ze gelukkig lekker!

Zondag 1 juni had ik zoals gewoonlijk 's ochtends vroeg lacrosse training, maar deze keer ging ik daarna niet naar huis, maar gingen we met z'n allen bowlen! :) Funfunfun! Het was allemaal natuurlijk precies hetzelfde als in Nederland dus dat was wel nostalgisch. Ze hadden natuurlijk alleen TYPISCH Japanse filmpjes die erg hilarisch waren.

 

Iedereen was natuurlijk op de Japanse manier erg fanatiek en het was dus ook super leuk en gezellig! ^^ De terugweg viel wederom tegen, want er reden geen bussen en het was 33 graden. Na zo'n vermoeiende ochtend/middag was dus heel dat eind teruglopen best wel vermoeiend in die hitte :D En eenmaal thuis dus lekker verbrand, maar het was het allemaal waard!



Zaterdag 6 juni werd ik opgehaald door meneer Nakamura want ik had een homestay gepland staan! Je kon je daarvoor inschrijven op school en dan regelen zij een gezin voor je :) Helaas was het regenseizoen net iets te vroeg gearriveerd en bestond het heeeele weekend uit regen. We hoorden later zelfs van onze docente dat de hoeveelheid regen dat in dat weekend gevallen was gelijk stond aan wat er gemiddeld valt in Juni. En dat in een weekend. Woeii XD

Ik verbleef dus het weekend bij een oudere man en vrouw, en ze hadden eigenlijk plannen om met me naar de dierentuin te gaan maarja, regen :( Dus dat ging niet door. We hebben wel samen geluncht met een kennis van meneer Nakamura, hij heeft me geleerd een doosje te vouwen van reclamefolders en we hebben vooral ook heel veel thee gedronken en gekletst. Zondag bezochten we een orkest wat erg leuk was! Ze waren heel goed, en aan het eind speelden ze de Pirates of the Caribbean soundtrack omgshluslisf dan ben ik verkocht.

Waar de familie Nakamura ook heel erg goed in was, was mij volproppen met eten. Wat eten die mensen veel! Zaterdag uitgebreide lunch bij de kennis van meneer Nakamura, met achteraf een koffie-gelei iets met ijs (heeeerlijk), en thee en koekjes. Eenmaal bij hun thuis kreeg ik gelijk een gebakje, en daarna nog allemaal rijstcrackertjes. Paar uurtjes later was het alweer tijd voor avondeten wat ook zeeeker niet weinig was, en natuurlijk moest daar ook weer een toetje achteraan! Zondag ook een uitgebreid ontbijt, heerlijke Ramen (noedelsoep) als lunch, en na het orkest gingen we eten bij Hamazushi :)



Na de homestay ging ik met een tas vol Omiyage (souvenirs van ze) weer naar huis! Meneer Nakamura bracht me terug naar huis en dat was dan mijn weekendje homestay :)

Maandag 9 juni was het eindelijk weer een wat mooiere dag, en had ik wel zin in lacrosse training want ik had die van zondag gemist in verband met homestay. Maar helaas begon net voor de training de regen alsnog te vallen, en aangezien lacrosse een buitensport is ging de training niet door. Ik maakte dus voor de eerste keer kennis met het binnen-programma van de lacrosse club, en dat was niet leuk. We gingen in de gymzaal spieroefeningen doen, 2 uur lang...

We begonnen met armspier-oefeningen, en die waren zwaarder dan verwacht maar vielen nog wel mee. Daarna deden we een potje trefbal, dat was leuk! Wel erg lang geleden zeg, nostalgie. Hierna deden we alsnog wat lacrosse oefeningen maar dan binnen, wat erg wennen was omdat de bal overal heen stuiterde en het best wel wat lawaai maakte. En hierna begon de hel. We hebben ik weet niet hoeveel push-ups moeten doen, ontiegelijk lang touwgesprongen en de vermoeiendste kruiwagen-oefening ever XD Als kruiwagen moest je steeds 5 stappen vooruit, 5 keer opdrukken, 5 stappen vooruit, 5 keer opdrukken, en dat tot je de gymzaal overgestoken was. Mijn lichaam is dat soort dingen niet gewend dus ik ben flink wat afgetuigd in het lacrosse-strafkamp, en ben regen nog meer gaan haten haha!

Gisteren had ik weer training waarna ik de ergste spierpijn ever had. En nu nog steeds! Actiefste van de dag vandaag was de wandeling naar Hamazushi en weer terug, door de gietende regen :D Voor de rest niet veel boeiends, druk met school, genieten van het spitsuur-treinreizen elke donderdagochtend (huuu) en onderhand al 2x een bal in mijn gezicht gehad met lacrosse. Die dingen zijn super hard dus ik had echt geluk, één keer kwam hij tegen de bovenkant van mijn neus, deed wel heel veel pijn maar het bloedde niet en verder ook niks aan de hand. Iets uit de richting en hij was in mn oog, mond of op een verkeerdere manier tegen mijn neus gekomen dus ik had geluk. De tweede keer knalde hij gewoon hard tegen mijn voorhoofd aan, auw :'D Maar niks aan het handjeee.

Morgen dus weer lekker in de overvolle trein naar Shibuya, en Jolanda en ik hebben een lunch op de planning staan met allebei onze mentors! Dus Jolanda en haar 2 mentors en ik met 2 mentors, dus dat wordt een gezellige boel (als niemand zich verslaapt want dat is vorige week bij 1 van mij en 1 van Jolanda gebeurd waardoor we ze nog steeds niet ontmoet hebben xD ).

Einde.

Opvallende dingetjes:

- Japanners die altijd rennen hier als ze aan het werk zijn. Je ziet ze rennen door de winkels en restaurants! De stresserds!

- Al heel oud, maar ze doen hier heel veel aan bijnamen in Japan. Ik weet van de lacrosse-club bijna van niemand de echte naam omdat ze elkaar allemaal bij een bijnaam noemen. De meeste eerstejaars zijn ook al allemaal omgedoopt, alleen ik en een ander meisje hebben onze eigen naam omdat die al lekker kort en makkelijk zijn xD

- Lange oma-rokken die hier in de mode blijken te zijn bij jongedames.

- Alsof de spiertraining nog niet vermoeiend genoeg was, ze hebben hier een hele irritante habit, je moet continu bij wat je ook doet, coooontinu "fightooo fightooo fightooo" roepen O.o Sowieso maken ze voor mijn doen echt teveel gebruik van hun stem bij de training, en wij worden gestimuleerd dat ook te doen xD Steeds namen roepen als je naar iemand overspeelt, en roepen wie naar wie overspeelt als je zelf niet de bal hebt. Wut. Ik en de andere eerste jaars ook, we moeten daar nog echt aan wennen XD

- Heeele vervelende insecten, ik weet nog niet precies wat het zijn, maar gisteravond tijdens lacrosse training gingen ze constant op mijn benen zitten en met een beetje schudden kreeg ik ze er niet af, ik moest ze er echt afvegen! Ze leken een beetje op vliegjes of mieren, maar ze waren vervelender want steeds als ik te laat was met wegvegen zat er een bloedplek op mijn been. Ook onder mijn sok kropen ze :'D De plekjes die gisteren bloedplekjes waren zijn nu grote rode irriterende bulten. Help. Vlieg-mug-mieren?

- Toen ik met de homestay-familie naar de Kaiten-sushi was zaten zij ook soms hun ogen uit te kijken en te roepen 'wat is daaaat' als er wat voorbij kwam, net als Jolanda en ik vaak doen. Die komen blijkbaar ook al tijden niet echt meer bij de Kaiten-sushi xD

- Hele interessante dingetjes die je uit automaten kunt halen hier!

Kotsende katten


Bananen-parkieten


Etenskatjes? xD Ik heb de jelly eruitgehaald!



Vandaag zag ik ook nog slinger-katten maar daar heb ik geen foto van.