donderdag 22 mei 2014

Routine, Matsumoto etc.!

Woops, dit is wat er gebeurt als ik steeds denk 'ik schrijf mijn blog morgen wel'. Dus nu eindelijk weer even een update vanuit het warme land van de rijzende zon. Ik woon hier nu lang genoeg en ben helemaal gewend aan de vaste routine!

Maandag: 9:00 - 14:30 les, soms 's middags alvast avondeten koken want ik heb lacrosse training van 16:00-20:00. Loopt vaak uit, dus meestal zo rond 20:30-21:00 avondeten en de rest van de avond huiswerk en chillen :D
Dinsdag: 9:00-12:15 les, 's middags huiswerk & chillen, en weer van 16:00-20:00 lacrosse training. En weer de rest van de avond huiswerk en chillen!
Woensdag: 9:00-14:30 les, en aangezien er vanwege lacrosse de maandag en dinsdag meestal voor chillen wordt gekozen heb ik vaak nog veel huiswerk te doen, en dit doe ik op de woensdag. Voor de rest verschilt het per week. De ene keer 's avonds samen eten/ iets leuks doen met huisgenoten en de andere keer op mijn kamer hangen.
Donderdag: Om 9:00 aanlopen en de trein van 9:30 nemen naar Shinjuku, overstappen op de trein naar Shibuya en naar school wandelen. Vanaf volgende week wordt dat rond een uur of 7:00-7:30 vertrekken want dan hebben we helaas niet meer vanaf het 2e uur maar vanaf het 1ste uur les shiiiit T_T Na les in Shibuya halen we een heerlijke smoothie op het station in Shibuya en gooien ons lege bekertje weg bij dezelde Smoothie-stand maar dan die in Shinjuku tijdens onze overstap xD Dan thuis even rusten en vroeg eten, want om 18:00 Ikebana les.
Vrijdag-Zondag: VRIJ. Leuke dingen! Chillen! Huiswerk! Drama's kijkeeennn! Oja en zondag van 9:00-12:00 lacrosse (A)

En dan nu nog even verder een soort van update van activiteitenn :3

Zaterdag 10 mei heb ik een vrouw ontmoet die een Japanse kennis die in Nederland woont aan me voorgesteld heeft via mail :) Ze is een oudere vrouw dus het voelde als een uitstapje met mijn oma. We zijn naar het park in Tachikawa gegaan wat ontzettend groot is en heel mooi! Je moet ook eigenlijk entree betalen maar omdat ik met iemand van 65+ was kon ik er gratis in heuujj.


Ze had op heerlijke lunch en een ijsje getrakteerd, en we hebben heel het park wel gezien! En ik was in mijn gezicht verbrand, want het was namelijk ontzettend heet en mooi weer. Het waaide wel enorm hard. Wat me verbaasde was de Nederland-achtige decoratie die we tegenkwamen. Je zou toch zo zeggen dat we in Keukenhof beland waren!


Dinsdag 6 mei ben ik met mijn huisgenootje Shiki-chan naar de film geweest. De film draaide al erg lang en het was zowat de laatste dag dat hij draaide dus het was lekker rustig! We waren bang dat we er allebei niks van zouden snappen maar we konden gelukkig alles volgen! Van tevoren hadden we nog gezellig samen gegeten en lolgehad met het vergelijken van de Japanse, Chinese en Nederlandse culturen.

Donderdag 15 mei vertrok ik met de bus naar Matsumoto! Ik had toestemming gevraagd mijn Ikebana les te mogen missen, en ben met een flinke rugzak naar Shibuya gegaan voor mijn lessen om daarna in Shinjuku de bus te nemen. Ik had een kaartje met de locatie van de bushalte, maar ik had geluk dat ik erg optijd was want ik heb wel 5x de weg moeten vragen.

Eenmaal in de bus bleek ik vertraging te hebben maar daar heb ik niks van gemerkt. Maar uiteindelijk is alles goed gegaan en heb ik een super leuk lang weekend in Matsumoto doorgebracht :D Ik was er om een werkstage te kunnen regelen, maar we hebben natuurlijk ook leuke dingen gedaan! Zoveel leuke dingen gedaan ^^ :

- Kennisgemaakt met wat Japanse vrienden van Tim en Remon, samen gegeten en gedronken en een omnom lekkere mango smoothie gehad (A) En Azusa ontmoet die ook naar nummers van Taylor Swift en Avril Lavigne luistert hurray, funfunfun. Dat werden leuke gesprekken.


- Toeristje gespeeld in Matsumoto Castle en genoten van het uitzicht dat je kan zien vanaf bovenin! Erg mooi :D Maar wat een enge trappen. We hebben ook het museum een bezoekje gebracht, en ik heb nog omiyage gehaald voor mijn huisgenootjes en docenten. Die van mijn huisgenootjes heb ik uiteindelijk maar aan 2 gegeven en de rest aan de Lacrosse club oops :$ Ik had niet genoeg!


- Losgegaan in een Anime-winkel! Zooooveel leuk Anime spul en zo goedkoop! Ik kon helaas niet teveel kopen want het moest natuurlijk ook weer allemaal mee terug naar Tokyo en ik had al nogal volle en zware bagage! D:


- Een kattencafé bezocht! Yayyy eindelijk! En ik heb een nieuwe liefde. Deze poeperd was echt een super lieve schattige knuffelkont! <3


- En naar de Kaiten Sushi geweest!!! Veel anders dan Hamazushi dus dat was ook leuk ^^


- Oja en lol getrapt in een arcade hall.  Met Paul Taiko Drum Master gedaan en 2 tegen 2 airhockey gespeeld. We hadden maar net verloren :(


Kortom, een erg vermakelijk weekend met mijn Nederlandse senpai's. En zondag weer de bus terug naar Tokyo! Op de terugweg had ik helaas wel erg duidelijk te merken vertraging... Ontzettend lang in de file gestaan en er leek geen einde aan te komen! Ik schrok wakker toen ik de buschauffeur ineens hoorde omroepen dat hij ging stoppen in.... HINO. WAT. Ik dacht dat hij rechtstreeks naar Shinjuku zou doorrijden, en al zou hij dat niet doen dan had ik nog geen idee dat hij ook in Hino zou stoppen. Dat was een enorme goedmaker voor de file. Ik ben dus lekker blij uitgestapt maar belandde in the middle of nowhere. Ik moest met de buurttrein en overstappen in Tachikawa om alsnog bij Hino station uit te komen oh well. Het scheelde alsnog de lange trip naar Shinjuku en weer terug! 

Toen ik eindelijk het station had bereikt heb ik even een vlugge stop gemaakt bij de Mac om wat te eten. Ik bestelde voor de eerste keer de Teriyaki burger, en die klinkt en ziet er helaas lekkerder uit dan dat ie is. Vond ik. Volgende keer maar weer voor de euroknaller. Hoe duur is die hier eigenlijk? Geen idee.

In de dormitory stond een mooie emmer met bloemen me op te wachten. Het leek nogal een gedoe, maar ik kreeg een mail dat hij ze zou meegeven aan Jolanda en of mijn unit leader Manami ervoor wilde zorgen tot ik terug was zodat ik alsnog kon bloemschikken. Jolanda en ik dachten... vanwaar al die moeite, maar goed. Ik was natuurlijk redelijk laat thuis en had geen zin in bloemschikken. Maandag had ik het ook druk en heb ik er uiteindelijk maar na mijn lacrosse training een stuk van gemaakt. Afgeraffeld... Want ja, ik deed toch liever iets anders rond 9 uur 's avonds! Deze keer wel mooie roze bloemen. Die van de vorige keer waren ook leuk!:



En vandaag liepen we dus braaf met onze lege bloemenpotten naar ons leslokaal, maar hij was donker en verlaten. We dachten dat we verkeerd waren dus gingen nog een verdieping omlaag, maar nee. Dus toch weer naar boven maar er was echt niemand! We zijn naar het informatiecentrum gegaan en hebben het nagevraagd maar er was niks bekend van lesuitval of iets dergelijks. Dusja, maar beetje onwetend terug naar huis gegaan en een mail gestuurd. Wij willen verklaring, want als wij dit hadden geweten waren we wel losgegaan in Shibuya! En hadden we niet zo vroeg gegeten! :c

En ja dat vroege eten resulteerde in grote trek later, dus we besloten spontaan om lekker te avondsnacken bij Hamazushi haha oops :'D En die avondsnack werd niet gestraft maar beloond waaaaant ze hebben iets nieuws omgomgomg MANGOOOOOO <3333 Zooo lekker! :D


Gisteren hadden we ook weer een lekkere traktatie van onze Koreaanse huisgenootjes! Ze hadden alweer lekker gekookt en het was een gezellige avond. De volgende keer zullen wij ze maar eens verblijden met de Nederlandse pannekoeken, want onze lieve moeders hebben pannekoekenmix opgestuurd! 

Verder heb ik vandaag voor het eerst één van mijn mentors ontmoet. Jolanda en ik hebben allebei ieder 3 (!) Japanse studenten als mentor toegewezen gekregen, en met één van mij hebben we vandaag dus geluncht. Natuurlijk een super leuke meid en erg gezellig! 

En dat was het. Ijou desu.

Opvallende dingetjes:

- Weer een heeeele oude. Maar in de treinen en ook zelfs in de bus naar Matsumoto wordt alles steeds omgeroepen door een mannenstem, en vervolgens ook nog door een vrouwenstem ! (of andersom). Why? :'D 
- En weer een grappig cultuur-dingetje dat ook ter sprake is gekomen in de Japanse les. Japanners hebben de gewoonte om tijdens het luisteren naar iemand heeeeel vaak tussendoor te knikken en "un" of "hai" te zeggen ("ja"). Dat is om aan te geven dat ze luisteren en begrijpen wat je zegt. Maar toch blijven we erin trappen want als de docent het doet terwijl je praat lijkt het alsof ze toestemmend knikken van "ja dat klopt", maar aan het einde van je zin is het van.. "nee dat klopt niet". Hahaha :') Maar omdat wij vaak gewoon stil zijn terwijl zij aan het praten zijn en niet tussendoor steeds "ja" zeggen voelen zij zich ook onzeker :'D. Beetje aanpassen dan maar.
- Blijkbaar heeft de lacrosse club een coach. Ik zag haar voor het eerst bij de training maandag. De meeste Japanse vrouwen hebben wel iets schattigs, liefs of charmants maar deze vrouw niet. Ik durf het bijna niet te zeggen want ze is best eng, maar wat een beest van een vrouw xD Heel lomp, en een beetje een nors gezicht. Ze is ook beetje breed gebouwd. Maandagavond zat ze ook alleen maar aan de kant en heeft geen woord gezegd of niks gedaan, ook al had ze haar sportoutfit aan. Blijkbaar was ze alleen maar aan het observeren en aan het einde deed ze toch haar mond open en gaf advies tijdens de evaluatie van de les. En Dinsdag was ze er ook en deed ze plotseling veel meer ! 
- Een keer 's avonds zag ik een dier tussen de bosjes. Het leek eerst een wasbeer, maar het was donker en ik kon het niet goed zien. Later hoorde ik dat het een "Hakubishin" was. Nieuwsgierig naar wat het was zocht ik het op en vond de hilarische Nederlandse variant van het woord. WITSNORPALMROLLER :D 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witsnorpalmroller 
- En nog steeds Frozen everywhere. Let it gooooo let it gooooo! :D 


maandag 5 mei 2014

Shoppen & Frozen Overload bij de Izakaya

Het is onderhand alweer mei! De tijd hier gaat veel te snel, en ik ben weer toe aan een update schrijven want ik loop achter. Eens kijken, wat heb ik afgelopen anderhalve week ook alweer allemaal gedaan.

Zondag de 27ste en maandag de 28ste heb ik besteed op het sportveld op school in een poging beter te worden in lacrosse. Het is nog steeds moeilijk en zal veel oefening nodig hebben! Zondagavond ben ik er ook eventjes op uit geweest met mijn huisgenootje Hee Won, op zoek naar een grotere supermarkt hier in de buurt. Daar wat boodschapjes gedaan, en de weg door het donker weer terug gevonden. 

Dinsdag, woensdag en donderdag gewoon braaf naar school geweest. En woensdag hebben we ook mogen genieten van een echte Koreaanse maaltijd, gemaakt door onze Koreaanse huisgenootjes. Het heeft me goed gesmaakt :D 


Donderdag hadden we dus weer les in Shibuya. Eenmaal in Shibuya kwamen we onderweg naar school bij de convenience store een van onze Chinese huisgenootjes tegen, die blijkbaar hetzelfde uur begint en ook in dezelfde trein zat haha, derp. En op de terugweg gingen we terug met een ander Chinees huisgenootje :) De lessen waren weer leuk, en toen we weer terug in Hino waren hebben we een custard-taiyaki gehaald bij het taiyaki winkeltje dat o-zo verleidelijk bij het station gevestigd is. Daar moeten we dus steeds langs! En 's avonds heb ik me weer uitgeleefd bij de Ikebana les! 


Vrijdag ben ik er in mijn eentje op uit gegaan, want ik wilde wat shoppen bij de 100 yen shop. Eigenlijk zou ik naar de plek gaan waar we al eerder waren geweest, Takahata Fudo, maar last minute besloot ik toch de trein te nemen naar Tachikawa. Daar heb ik eerst een beetje gederpt, hier en daar wat verdwaald en in afgelegen winkelstraten rondgezworven. Later liep ik de goede kant op en heb ik de Book Off weer bezocht (weer een manga in the pocket!) en heb ik na daar de weg gevraagd te hebben eindelijk de 100 yen shop gevonden. 

Ik wilde de dag graag eindigen met de gewoonlijke sushi routine bij Hamazushi, maar Jolanda had nog eten dus heb ik gekeken of er iemand van de anderen meewilde. Natuurlijk ging Sieun weer mee! <3




Zaterdag sprak ik voor het eerst af met Makiko Shimizu, een Japanse kennis die in Nederland woont had ons aan elkaar voorgesteld via de mail en we hadden afgesproken om te gaan lunchen. We hadden afgesproken bij Hachiko in Shibuya, waar het ontzeeeettend druk was. Want het was namelijk én Golden Week, én Hello Kitty's 40th anniversary. 

Makiko Shimizu is echt een hele lieve vrouw, gezellig gekletst en ze trakteerde op een luxe Tempura lunch en een ijsje ^_^ Heerlijk! 


Daarna ben ik zelf gaan shoppen in Shibuya. Ik ben eindelijk teruggegaan naar Grumpy Cat en heb hem gekocht. We zijn voor elkaar gemaakt. Voor de rest wilde ik graag kleren shoppen maar dat was iets minder geslaagd. Eind van de middag ben ik weer terug gegaan naar Hino.

Zondag had ik een afspraak bij de kapper staan :D Ik was mijn vervelende kapsel beu. Sieun had me geholpen te reserveren en ging ook met me mee. Ik werd geknipt door een errug leuke man, en ben erg tevreden met het resultaat ^^ En mijn haar is nog nooit zo lang en goed gewassen, was heerlijk *__* 

Na mijn bezoekje bij de kapper gingen we nog even shoppen! We gingen naar de Uniqlo, een kledingwinkel die vergelijkbaar is met de C&A. Niet heel duur en beetje simpele kleding. Ons Chinese huisgenootje Shiki werkt daar, en toevallig was ze net klaar toen wij er waren, dus ging ze met ons mee verder. Eerst gingen we nog even naar de 100 yen shop, en daarna wilden we naar de Ikea gaan, want we dachten dat die in de buurt was. We hadden ook de hele dag al veel gelopen, en Shiki gewerkt, dus eenmaal halverwege waren we zo moe en gaven we de tocht naar de Ikea op. We gingen terug en zoeken naar iets om te zitten. Dat was ook niet slecht, want we gingen naar een donutzaak :D 


Daarna hebben we nog een luxe warenhuis verkend voordat we de trein weer terug namen naar Hino. We hadden daar om 19:00 afgesproken op het station met Jolanda en Megumi, want we zouden samen wat gaan drinken. We waren een beetje vroeg dus gingen alvast een tafel claimen bij de Izakaya, een soort van Japanse pub/bar waar je ook kan eten. Aangezien wij nog niet gegeten hadden waren we dat daar ook van plan. Eenmaal compleet konden we gaan bestellen. En het was erg lekker en goedkoop! Al het drinken was er 280 yen (zo'n 2 euro), cocktails, bier, wijn, alles en maakte niet uit welk formaat! We hebben dus flink wat besteld en ook heerlijke kip gegeten.




We hebben die avond nieeeet normaal veel lol gehad. De alcohol sloeg er bij de meesten al gauw in, en we hebben me toch een herrie gemaakt. Onder andere Japans met een Brits accent met elkaar gepraat, de Japanse treinstemmetjes nagedaan, ons favoriete Ebisu muziekje gezongen en voooral... met Let it go meegezongen. Want JEETJE. Ook al is het gewoon een drinktent waar vooral mannen zaten. Frozen muziek werd er blauw gedraaid. Ik vond het zo grappig dat ik het heb bijgehouden. Komt ie!

Let it go Multilanguage versie: 3x
Let it go Engelse versie: 3x
Let it go Japanse versie: 5x
Let it go Japanse pop versie: 2x
For the first time in forever Japanse versie: 2x
Do you wanna build a snowman Japanse versie: 1x

En dat in 1 avondje! Geweldig haha. En we blèrden steeds als gekken mee met Let it go, dus kan je nagaan hoe vaak dat gebeurd is en wat een lol we gehad hebben. Toen we eenmaal de rekening kregen hebben we erg lang gederpt voordat we al het geld goed bij elkaar hadden en uitgerekend hadden. Het was onderhand ook al bijna 23:00 en dan moesten we al binnen zijn! Dus met beetje tempo terug gelopen, maar uiteindelijk waren we alsnog te laat en heeft Jolanda het laatste stuk voor ons gerend om de deur open te doen XD phew! 

Was dus een eeerrrg gezellige avond, en lekker katerloos opgestaan vanochtend. Wel een flinke bedschudding gehad om half 5 's ochtends door de aardbeving. Ik hoorde mijn huisgenootjes ook nog hun kamer uitkomen en tegen elkaar praten, en ze zetten ook de tv aan voor het nieuws. Ik sliep maar weer lekker verder xD 

Opvallende dingetjes:

- Japanners en geluk/ongeluk! : 
* In Japanse kalenders en agenda's staat bij elke dag een teken, die aangeeft wat voor een dag je zult hebben: 
友引 - Geluk, behalve in de middag
大安 - Geluk, beste dag voor ceremonies
仏滅 - Ongeluk hele dag
先勝 - Geluk in de ochtend, ongeluk in de middag 
赤口 - Ongeluk, behalve in de middag
先負 - Geluk overdag maar niet in de ochtend, vermijd haast.
Hierop baseren Japanners vaak trouwdagen en andere ceremonies etc. 
* Op de Japanse treinkaartjes staat een getal van 4 cijfers. Als de buitenste 2 getallen gelijk zijn betekent dat goed geluk, en hoe hoger het middelste getal is hoe meer geluk je hebt. 
* De getallen 4 (uitgesproken: shi=dood) en 9 (uitesproken: ku=lijden) zijn ongeluksgetallen hier, dus 49 al helemaal.Sommige hotels/ziekenhuizen hebben dus ook geen hotelkamers met nummers waar 4 of 9 in voorkomt.
* Maar onder ladder doorlopen, paraplu binnen opsteken en spiegels breken kennen ze dan weer niet.

- Deze hippe oma met paars haar:


- Bij de kapper was iedereen muisstil. Geen gebuurt en geklets, maar de kappers waren geconcentreerd aan het werk, en de klanten zelf zaten vaak droog in een boekje te lezen zonder op of om te kijken terwijl de kapper bezig was met hun haren.
- Aparte opwarm spelletjes bij lacrosse! We deden een soort van basketbal, maar een persoon was de basket. Dus je moest met je team de bal naar elkaar overspelen en de 'basket' hem laten vangen. 
- Bij de lacrosse club zegt iedereen altijd 'Ohayou' (goedemorgen), ook al is het avond of middag. 
- Om de paar meter politiemannen in Tachikawa op klaarlichte dag. Is het daar zo gevaarlijk? xD 
- Het bord met: "Pas op voor viezeriken/aanranders", ook Japanners zelf zeggen dat dit wel zeldzaam is en dat het waarschijnlijk is omdat hier weleens wat gebeurt.


- Overal openbare wc's! Je hebt in Japan echt overal gratis wc mogelijkheden. Als er niet van deze zijn kan je wel bij een convenience store je boodschap kwijt, of net als we in Nederland vaak doen naar de Mac Donalds gaan bijvoorbeeld.